Sofia
    Hej,
    Jag har läst samhällsvetenskap på gymnasiet och jag valde även naturvetenskap 2 och matte 3b som tillägg. Jag funderar nu på att läsa upp naturämnen så att jag kan söka in till ett program som kräver natur (är inte säker på vilket program). Men vilka ämnen skulle jag behöva läsa upp?Behöver jag läsa alla matematikämnen igen fast ma1C, ma2C osv? OCH gör det någon skillnad i mitt snittbetyg? Vad är det som gäller?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    om du för särskild behörighet  behöver fysik2, kemi2, biologi 2 och matematik 4 och har idag godkänt betyg i matematik 3b, så kan du läsa matematik 4 direkt. Betyget i matematik 4 kommer räknas in i ditt snitt.

    Att du har läst naturkunskap 2 är bra men kan inte befria dig från att läsa fysik1a och 2, kemi 1 och 2 samt biologi 1 och 2. Kurserna i de ämnen på nivå 2 kommer räknas in (alltså betygen) i ditt jämförelsetal ("snitt"). Kurserna på nivå 1 kommer inte räknas in.
    Det jag skrev ovan gäller om du söker läsa på komvux.

    Det finns också andra sätt att uppnå samma behörighet: på en folkhögskola och på högskolans basår. De studierna som du bedriver på folkhögskolans naturvet.basår och på högskolans kommer inte påverka det meritvärde du har på de kurser du har i ditt examensbevis. De studierna ger dig behörighet, om du får godkända betyg (eller Omdöme från en folkhögskola), men de räknas inte in i ditt meritvärde (utan du kommer söka med det meritvärde du har från gymnasiet, men kommer att prövas i BII, kompletteringsgruppen).

    Liselotte