Amar
    Jag befinner mig i en avgörande period i livet. Jag har precis påbörjat mitt tredje och sista år i gymnasiet, och tiden har verkligen bara flugit iväg. Däremot så är det inte säkert att det blir sista året för min del eftersom att jag har en del ämnen som jag behöver klara av. Jag ångrar att jag inte studerade hårdare och mer i mitt första år. För pågrund utav det så har jag nu hamnat i en jobbig situation med två ämnen (matte1c) och (kemi1) som jag behöver gå igenom igen.
    Hur mycket jag än ångrar mig så spelar det ingen roll nu, jag kan inte ändra på det förflutna utan bara påverka min framtiden. Jag vet att jag har kapaciteten att lyckades med dessa ämnen som jag inte har godkänt i men det jag tvivlar på är om tiden står vid min sida. Det återstår knappt två månader utav den första terminen och sedan så är det ungefär bara 4månader av studietid kvar innan man ska förbereda sig för studenten. Så det är tydligt att jag inte har mycket tid på mig. Det är givetvis inte omöjligt att klara två svåra ämnen på så kort tid men när man även har 10 andra ämnen så blir det givetvis tufft när jag även måste läsa de andra två självständigt vid sidan av. Jag har satt mig själv i detta, därför känner jag inte någon som helst orättvisa utan jag känner enbart att tiden börjar bli knapp.

    Så jag kontaktar er för att få så bra tips som möjligt om hur jag kan klara matte1c och kemi1 på ett effektivt och intensivt sätt under dessa återstående månaderna som jag har kvar. För att jag vill absolut inte läsa ett fjärde år i gymnasiet eller gå till komvux. Jag har ett mål att efter jag avklarat gymnasiet nästa år, direkt gå vidare och studera i högskola i Frankrike. MEN allt detta kan enbart ske om jag klarar av de ämnena som jag inte klarat av.

    Jag går i teknikprogrammet. Jag har inte bestämt mig fullt ut om vad jag vill läsa i högskolan, men affärsjuridik eller konsult skulle vara intressant och skulle vara något jag kan tänka mig läsa. Framtiden får utse vad jag ska läsa förhoppningsvis.

    Jag är väldigt tacksam om jag kan få lite hjälp. Det skulle betyda väldigt mycket.

    MVH.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Amar,
    hjälp med matten finns på www.mattecentrum.se (om du inte redan besökt den sidan, gör det nu).

    Matte 1 måste du få minst betyg E för att kunna ta ut gymnasieexamen men det behöver inte vara just c-spår, det går bra att får godkänt betyg i Matematik 1b /vilket bör vara lättare för att kraven är inte lika höga i b-spåret/. Du kan ha betyg i Matte 1b i din Gymnasieexamen.
    Kemi 1 kan du ha F i och ändå få ut Gymnasieexamen, på det sättet är Matematik viktigare.
    Tips: läs Matte i första hand; be läraren sätta betyg i Matte 1b /i stället för Matte 1c/ och ta hjälp av www.mattecentrum.se.

    Du skriver att du vill läsa Affärsjuridik efter gymnasiet. Kan du tänka dig byta till Ekonomiprogrammet /inriktning juridik/ och gå om ett år? På Ekonomiprogrammet läses Matte 1b och 2b; Kemi läses inte alls.
    Du "förlorar ett år" på det men det kan vara ett bra sätt för dig att komma ikapp med studierna samtidigt som du byter inriktning mot det som du är intresserad av - studier i juridik.
    Glöm inte att sova ordentligt, äta rätt och även ha lite fritid på dagarna för att risken är annars att du blir överansträngd och hälsan blir lidande. Utan bra hälsa blir det mesta väldigt svårt och t o m omöjligt - så som studier i Frankrike för man måste ju orka med det som man tar på sig att genomföra.
    Önskar dig det bästa! Hoppas det ordnas sig för din del! Hör av dig om ett tag och berätta hur det går.
    Julia SYV
    • : Kan man inte läsa affärsjuridik när man går i teknikprogrammet?
    • : Och jag har redan besökt matte centrum ett flertal gånger deras hjälp är inte bra. Utan jag tänkte mer plugga på egen hand och söker tips på hur jag kan klara det på bästa sätt.
    • Milla : Finns det inte någon Räknestuga nära dig? Många elever tycker att de får mycket bra hjälp där - På Räknestugor via Mattecentrum.se. Alla är vi olika och om det passar dig bättre att plugga på egen hand, så är det så. Önskar dig lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Amar,
    en kurs Affärsjuridik kan läsas inom Individuellt val, 200 p. - på Teknik i fall skolan har möjlighet att erbjuda den /det måste finnas en behörig lärare på skolan och oftast måste det finnas Ekonomiprogrammet på samma skola, i annat fall så är det tur om en behörig lärare finns i Juridiska kurser finns på skolan/.
    Affärsjuridik ingår inte som en obligatorisk kurs och inte som programfördjupande på Teknik, därför finns det bara två möjligheter kvar: inom Individuellt val eller som en utökad kurs. Utökad kurs läser man i så fall utöver heltid /som en extra kurs/.
    Ibland finns det överenskommelse mellan olika gymnasieskolor /"Det gemensamma gymnasiet" kan det t.ex. heta/ - då elever kan läsa några kurser på en annan skola och ändå få in dem i Gymnasieexamen.

    Angående tips på hur man studerar på egen hand, så är det både lätt och svårt: vi alla är olika och det som funkar bra för mig, kanske inte alls funkar för dig. Det finns en mängd tips och metoder men bara några av dem kommer att funka för dig - det bästa är att känna sig fram, testa olika saker och se vad som funkar bäst för just dig. Jag har, t.ex. känt en elev, som mindes det som hen skrev ner många gånger, om och om igen - "det mekaniska minnet som satt i fingrarna" - hen hade kladdat på alla pappersbitar som hen kunde komma åt - med formler, svåra ord och definitioner, som behövde memoreras. Det gäller att hitta vad som funkar just för dig, alltså. Repetion - är en universal metod /det man gör ofta, gör man bättre och bättre för varje gång/ men det varierar enormt i antal repetitioner som behövs för olika personer: du kanske behöver repetera fem gånger och jag skulle behöva repetera 25 gånger för att vi skulle minnas samma sak lika bra.
    Listan på vad som funkar för olika människor när de studerar på egen hand är oändligt lång, ja skriver här några saker som funkar för många elever men jag kan inte skriva ner alla /för att så mycket plats finns inte... *L* ;-) - skojar om just den saken... /:
    studera i små "portioner" á max 15 minuter och ta rast efter det;
    hitta på belöningar för sig själv: när jag har memorerat eller löst ngt., får jag gå dricka varm choklad eller äta ngt. gott - men inte innan;
    be läraren att peka ut de delar som är absolut viktigaste och lära sig just dem samt "skumma igenom" resten av läroböckerna;
    använda "spill-tid" när man t.ex. väntar på bussen i 10 min.

    Mvh
    Anna SYV