Angelo

    Jag börja 3an i gymnasiet idag som en helt ny person. Under dessa 2 år innan så har jag gått igenom en hel del saker men nu är jag tillbaks bättre än någonsin. Jag är extremt motiverad och vill satsa som jag gjorde i högstadiet (då hade jag extremt bra betyg med bara A och några B). Problemet är att jag inte har någon aning om hur jag ska gå tillväga då det känns som att jag verkligen förstört allt redan. Jag går då ekonomi-programmet och hade bara massa E och D i 1-2an

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jättebra att du är motiverad och beredd att göra ditt bästa! Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Ingen kan göra mer än sitt bästa. "Problemet" med att få A-betygen i årskurs 3 när man hade E och D i åren 1 och 2 på gymnasiet kan ligga i att du har förkunskaperna inför högre kurser som inte ligger på A-nivå, alltså har du inte de bästa förkunskaperna (om man ska göra bedömning på de betygen du har fått och betygen ska spegla elevens kunskaper ju). Exempel: om du i årskurs 3 ska läsa matematik 3b och har förkunskaperna inför den kursen som ligger, säg, på D-nivå, så är det inte så lätt att få A i kursen matt 3b (för att du måste i så fall först läsa in de underliggande kurserna igen, läsa ikapp och uppnå - de facto - mycket grund i ämnet matematik); i de flesta ämnen baseras nästa/högre kurs på innehåller i den lägre kursen.
    Som sagt, gör ditt bästa!
    Planera också helst för att även göra högskoleprovet, är mitt råd.
    Vilken eftergymnasial utbildning vill du komma in på? Vilket eller vilka yrket/yrken intresserar dig? Se gärna yrkespresentationerna på www.framtid.se där det finns över 2.ooo st. yrken presenterade!
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare