Kimia
    Hej
    jag undrar ifall jag byter till Na,så hur ska jag göra med matten då?,eftersom jag läser Ma1a nu på VO.Kan jag då börja med Ma2c till höst om jag byter till Na?.

    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    c är ett avancerat spår i Matte och du bör börja om från början och läsa Matte 1c.
    Man kan inte läsa ett yrkesprogram åk1 och gå över till Naturvetenskapsprogrammet åk2, utan man börjar i så fall från början och läser om - framförallt matte bör man läsa om då a och c spår skiljer sig ganska mycket.
    Andra kurser som t.ex. engelska 5 är ju samma på VO och på NA men i fall du hoppar över kurser, läser du på deltid och med det inte har rätt till Studiebidraget från CSN. Därför väljer många elever som söker om och läser åk1 för andra gången på ett nytt gymnasieprogram att läsa om kurser även om de sedan förra året hade godkända betyg: de vill ha Studiebidrag från CSN helt enkelt; en annan orsak att läsa om kurser är att man får djupare kunskaper och oftast högre betyg och det är det högsta betyget som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Bästa hälsningar
    Julia SYV