Nicole Eliza
    Hej. Jag pluggar turismprogrammet på Södertörns högskola just nu. Det ser ut så att man pluggar turismvetenskap A och B under första året och under andra året söker till ett biämne. Jag vill söka till företagsekonomi men jag har inte godkänt i matematik 3b, vilket är en behörighet. Jag har nu anmält mig för prövning på min gamla gymnasieskola, men jag är väldigt osäker på om jag kommer att klara av den. Jag fick idag ett förslag att söka till komvux och plugga matematik 3b kursen där. Om jag söker nu kommer jag då att plugga till 31 juli. Kan jag då fortfarande söka till företagsekonomi eller måste jag ha ett godkänt betyg vid ett specifikt datum? Har ni fler förslag på hur jag kan göra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, fråga på din utbildning - när sista dag är att bekräfta att man är behörig; eftersom det är val/tillval inom din pågående utbildning, finns det inte ngt datum som är "allmänt känt för allmänheten" utan du måste få svar när du, som senast, måste bekräfta att du är behörig  - från personal på din utbildning, förslagsvis från studievägledare på din institution.
    Du förlorar inget om du testar genomföra en prövning;
    du förlorar inte heller ngt om du söker en kurs på komvux, det går alltid att tacka Nej till erbjuden studieplats - om du kommer in, blir Antagen, vilket är inte säkert: man söker och sedan får besked.
    Tänk även på "plan B": om du inte får godkänt betyg i matte 3, vad ska du läsa inom din utbildning i stället?
    Innehåll i matte 3 kursern ser du på Matteboken.se/lektioner/matte-3

    • : Hej, tack för svaret! Jag mejlade precis min institution och väntar på svar angående sista datum för behörighet. Jag ska även söka till komvux också ifall att. Jag ska även leta efter något som jag kan göra annars, en plan B. Tack igen, jag återkommer om jag har fler frågor :)
    • Julia : Bra, gör det och lycka till!