Theo

    Jag vill börja om åk1 för att jag känner jag har hamnat på helt fel plats, och det tog för lång tid för att jag förstod det så jag kunde inte byta. Jag gillar inte ämnena vi har i estet och blir ganska deprimerad då och då. Nu vill jag börja om men det är snart augusti så vet inte om det är möjligt men jag hoppas verkligen det och i så fall hur gör jag det?

    • Anna : I vilken stad söker du till gymnasiet?
    • : Örebro
    • Julia : vilket program/inriktning vill du gå?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Theo,

    du har rätt att söka till år1 på gymnasiet till och med det året du fyller 19 år.
    Helst bör du söka under val- eller omvalsperioden och konkurrera om plats med dina grundskolebetyg. har du tillräckligt höga betyg i slutbetyget från grundskolan, kommer du att få plats på det programmet du söker till - om du söker senast sista dag i valperioden, som ligger under våren... i Örebro var sista dag i omvalsperioden den 10 maj 2019.
    Nu, i juli-augusti blir du tyvärr, beroende av om någon ledig plats finns eller uppstå. tyvärr så kan det bli så att du ej kan få plats på den utbildning du vill gå; då får du välja att stanna kvar på den utbildningen där du nu är antagen eller försöka få någon annan plats på en utb. där ledig plats finns - även om det kanske ej är på det programmet som du egentligen vill gå.