Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linn,
    du kan undersöka om din drömutbildning kommer ha AU, alternativt urval. Vad det är - var god läs på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola -- det är frivilligt för högskoleutbildningar att öppna för AU, och det är sällan som det görs, men fråga gärna personal på de utbildningen (se först om det står ngt om det på utbildningens egen webbplats).

    Om utbildningen inte kommer ha AU, då är det HP-urval (som du inte vill ha tips om) eller/och försöka höja ditt meritvärde. Har du redan nu max antal meritpoäng, som är 2,5, då kan du inte få fler meritpoäng, då återstår det bara att försöka höja de betygen som ingår i ditt examensbevis från gymnasiet; troligtvis är det endast att söka var du kan göra prövningar. Förberedelsen sköter du på egen hand - alltså inför varje prövning.

    Liselotte