Elma
    Hejsan! Jag tog studenten i somras och gick frisörlinjen men efter 1 år på frisörlinjen trivdes jag inte och slutade gå på lektionerna vilket gjorde att jag inte fick något betyg i frisörkursenrna 200 poängs kurser så nu har jag inte slut betyg utan samlat betygsdokument jag har godkänt i kärnämnerna det jag har ig i är matte B religion idrott psykologi och frisörämnerna vill bli ambulansförare och behöver komma in på sjuksköterska linjen har alla betyg för att komma in förutom
    Matte B sen fattas de ju vissa ämnen bara för att mitt snittbetyg ska höjas så nu undrar jag vad jag kan göra vill så gärna plugga vidare men fyller 20 år till våren 2014 så kan inte läsa upp betyg i KOMVUX än finns det ingen annan utväg just nu för är både arbetslös och saknar betyg för att plugga vidare väldigt tacksam för svar

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dessvärre är det ju tjugoårsgräns på Komvux men ibland kan de ta in i mån av plats om man är under tjugo - kan vara lite olika för olika Komvux - kan vara värt och skriva ett brev till dom och motivera ett tidigare intag?

    Annars så är du behörig att söka Folkhögskola - där kan du gå Allmän kurs som ger en högskolebehörighet. Läs mer om Folkhögskolan här http://www.folkhogskola.nu/

    Du kommer dock ändå behöva läsa till Ma 2 och Naturkunskap 2 om du går Folkhögskola.

    Hoppas det löser sig? /Lena, Syv