Andrea
    Hej, jag har precis börjat gymnasiet och började trots mina 287 poäng på nacka samsam där intagningspoängen var ca 230. De första dagarna var jag nöjd med mitt val men det har kommit fram mer och mer hur det egentligen står till.
    Nu klarar jag inte av att gå i skolan hela dagarna och mår jättedåligt eftersom att jag inte trivs i klassen. Jag känner mig utstött och trivs inte med min klass. Jag blir bortstött när jag försöker ta in mig i vissa "gäng" osv, trots att nästan ingen kände någon sedan tidigare. Jag har alltid varit en av de mer populära/kompis med alla, och det här får mig alltså att må väldigt dåligt.
    I klassen känns det som att jag kan mycket mer än många av de andra, och de låter VÄLDIGT mycket på lektionerna och har ingen som helst tanke på att lyssna på läraren eller försöka göra uppgifterna.

    Jag har pratat med Syv om det här, men hon verkar inte förstå hur det faktiskt ligger till. Jag fick ställa mig på kö till andra linjer men har antagligen ingen chans med tanke på att jag står långt bak på reservlistorna.

    Jag gillar inte heller historia, politik, geografi, religion osv så mycket men de ämnena går före naturämnena. Jag vet altså inte vad jag ska göra, har du något tips? Det har gått rätt långt nu så jag måste byta ganska snart om jag ska ha en chans att orka komma in i en ny klass.

    1 Svar

    Lotta SYV
    Hej

    Det låter som det handlar om två olika saker 1. att du inte gårt på rätt program och 2. att du känner dig utsatt på gränsen till mobbad.

    Det kan ta lite tid att fixa till läget med rätt program/gymnasium även omdettta är lite bråttom eftersom terminen redan är igång. Ta en ordentlig funderare på vad det är du vill och ta gärna själv kontakt med intressanta skolor. Gör gärna intressetest t ex VAD PASSAR JAG SOM på www.saco.se/valjayrke eller testet på www.gymnasieguiden.se.

    Att inte välkomnas och inte trivas på skolan/i klassen är allvarligt. Jag vill uppmana dig att ta kontakt med din mentor nu på en gång och berätta som det är eller be vårdnadshavaren att göra det åt dig, driv frågan ändra till Anti-mobbnings-teamet om det behövs.

    Lycka till!//Lotta