.

    Hej! Jag läste upp mina betyg på komvux. 9 ämnen hade jag F i. Dock hade jag dumt nog E, D och C i några ämnen som drar ner mitt meritvärde. Problemet är att mediekurser inte verkar gå att pröva upp och man får väl inte byta ut kurser? Hur gör jag? Är det helt omöjligt för mig att höja mitt meritvärde nu för att man tex inte kan höja sig i medieproduktion 1 och 2 eller Medier samhälle och kommunikation? Jag är beredd att satsa men nu känns det som att min enda väg är högskoleprovet? Hur gör jag?

    • : Hej jag bor i Göteborg och hade egentligen behövt prövat upp i kurserna: estetisk kommunikation 2, film och tv-produktion 1, fotografisk bild 1, grafisk kommunikation 1, medieproduktion 1&2, medier, samhälle och kommunikation 1 och skrivande. Jag vet att vissa kommuner nekar en till att göra prövning om man inte bor i just den kommunen…
    • Julia : Enligt skolverket får inte kommuner neka göra prövning (gäller de som inte är gymnasieelever) pga man är folkbokförd i en annan kommun. Du får gärna ringa till skolverket och be att få prata med deras jurist - tel.nr 08-52733200.
    • Julia : Allmänt är det mycket svårt att hitta var man kan anmäla sig till en prövning och under hösten i år, 2021, är det extrasvårt. Det är väldigt många som vill anmäla sig och platserna är begränsade, därför blir det att "jaga" och hoppas på tur. Du får gärna leta i hela Sverige, eller i alla fall inom det geografiska område dit du har rimliga möjigheter att åka till för att göra prövningar. Lycka till!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är inte fel att göra högskoleprovet. HP ger en extrachans att komma in på en svensk högskoleutbildning, därför att man i så fall prövas även i HP-urvalet, så gör högskoleprovet om du kan.
    Vad gäller höja meritvärde, då undrar jag om du redan nu har max meritpoäng? Max är 2,5. Om du inte har max meritpoäng så kanske du kan på komvux läsa kurser som ger dig fler meritpoäng.
    Vad gäller prövningar i de kurser du nämner i din fråga, så är kurserna medieproduktion 1 Medier samhälle och kommunikation 1 obligatoriska på inriktningen Medier, information och kommunikationSA, och eftersom kurserna är obligatoriska så finns det pågående undervisning i de kurserna. Och enligt skolverket så måste prövningar erbjudas i de kurser i vilka finns pågående undervisning.
    Just nu, under hösten 2021 är det dock tyvärr extrasvårt att hitta lediga prövningstillfällen, där man kan boka in sig på prövningen - bl.a på grund av sänkt avgift för prövningen (tillfällig sänkning för avgångs gymnasieelever åren 2020 och 2021). Från 1 jan 2022 när sänkning av avgiften inte längre gäller borde det bli lättare att kunna anmäla sig till prövningar.
    Du, som inte är gymnasieelev, får söka möjlighet att anmäla dig till prövningar i hela Sverige.
    Kommuner i vilka prövningar i just de 2 kurser som jag nämner ovan borde erbjudas är de kommuner där det på gymnasieskolorna erbjuds inriktning Medier på SA. Och det är enligt vad jag känner till, följande kommuner:
    Karlskrona, Nässjö, Sölvesborg, Lysekil, Kristinehamn, Sollentuna, Karlstad, Ystad, Huddinge, Alingsås, Gävle, Borås, Uppsala, Norrköping, LIdköping, Katrineholm, Linköping, Kalix, Ronneby, Lund, Skövde, Tranås, Härryda, Härnösand, Östersund, Åmål, Kiruna, Lerum, Vännäs, Storuman, Malmö, Kungälv, Karlskoga, Nacka, Simrishamn, Nyköping, Oskarshamn, Jönköping, Motala, Stockholm, Sunne, Arvika, Söderhamn, Kalmar, Torsby, Halmstad, Vellinge, Timrå, Ulricehamn, Köping, Vimmerby, Ludvika, Enköping, Falköping, Årgäng, Hagfors och på Gottland. Det kan dock vara så att alla prövningstillfällen under lång tid framåt är redan uppbokade.

    Sammanfattning:
    kontakta de kommuner jag nämnde ovan och fråga hur du ska kunna anmäla dig till prövningar; gör högskoleprovet och undersök frågan om du redan har max meritpoäng.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej! jag vet inte inom vilket område du vill skaffa dig högre utbildning (du skriver inte om det i din fråga). Inom vissa yrken är högskoleutbildning ett måste, men inte inom alla. Det finns många yrken som inte kräver högskoleutbildning. Kvalificerad eftergymnasial utbildning kan man skaffa sig även inom yrkeshögskola - se gärna www.yhguiden.se
    Och några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering
    fastighetsakademin/drift-fastighetstekniker-gbg
    nbi-handelsakademin/inkop-och-supply-management-goteborg
    utbildning/jensen-yrkeshogskola/drifttekniker-jensen-gbg
    utbildning/lernia-yrkeshogskola/relaeskyddsspecialist
    hermods-yrkeshogskola/automations-och-robot-ingenjor-gbg
    affarshogskolan/affarsinriktad-redovisningsekonom-goeteborg
    utbildning/teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-goteborg
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditor
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-goteborg