Adnan abdi

    Hej, jag har examenbevis från samhällsprogrammet. För att komma in den utbildningen jag vill ha behöver jag höja mitt poäng. Jag gick inte ut gymnasiet med något F och har 2,5 meritpoäng. Jag undrar då förutom att göra prövningar kan man läsa till nåt kurs i komvux för att byta ut kurs från examen som t.ex individuell val?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, inga kurser från examensbeviset får bytas ut
    Du kan räkna in betygen i matematik 1a och 2a (i stället för 1b och 2b) in i ditt jämförelsetal. Det brukar vara lättare att få högre betyg i a-spåret i matten. Så, se om du hittar var du kan göra prövningar i matte 1a och 2a, är mitt råd.
    För övrigt måste du höja betygen i exakt samma kurser som redan ingår i ditt examensbevis.

    Högskoleprovet
    Du har säkert hört talas om högskoleprovet och att med det resultatet kommer du prövas även i HP-urvalet.

    Omdöme från en folkhögskola
    På en allmän kurs på en folkhögskola kan man få omdöme om grundläggande behörighet. Med det prövas man i BF-urvalet och med det får ännu en till chans att komma in på en svensk högskoleutbildning.

    Liselotte