Natascha

    Hej, Jag är en student vid Komvux Malmö där jag kompletterar en hel naturvetenskaplig utbildning sen några terminer tillbaka. Jag har gått i tankarna om att vilja bli pilot och framöver arbeta för ett flygbolag ett bra tag nu. Och det är något jag verkligen eftersträvar med mina studier på Komvux. Min fråga är vart jag kan börja min pilotutbildning efter att jag uppnått alla kurser som behövs på Komvux Malmö? Jag genomför Google-sökningar och då får jag upp privata pilotutbildningar som är belägna främst i Sverige och Norge och som kostar bortåt 1.000.000 kr - vilket känns orimligt för min del. Känner ni igen dessa vägar bättre än jag och vart kan jag påbörja min dröm som flygplanspilot utan att behöva betala enorma summor? Hur ser mina chanser ut egentligen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    utbildningar till Pilot finns i Sverige bland annat inom yrkeshögskola, där utbildningsplatser är subventionerade av staten. Helt gratis blir det dock inte även om man kommer in på en sådan yh-plats. Men kika gärna i första hand på de subventionerade yh-utbildningar till flygplanspilot:
    trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning
    svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-flygplan
    utbildning/osm-aviation-academy/trafikflygarutbildning

    Utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se och det finns bl.a yh-utbildning till Drönarpilot.

    Utbilda sig till pilot/stridspilot kan man även inom FM, försvarsmakten. För information om utbildningar till yrken inom Försvarsmakten, hänvisas till Försvarsmakten.se

    • :

      Tack för ditt svar Julia!

      Jag tryckte på den första länken och kom in på Trafikflyghögskolan vid Lunds Universitet vilket såg givande ut. Kan jag då med min naturvetenskapliga utbildning från Komvux ansöka till trafikflyghögskolan och påbörja min utbildning till pilot? Jag tänker mer att det ej krävs förkunskaper eller tidigare erfarenheter från yrket...

      Vänligen Natascha.

    • Anna : Tidigare eerfarenhet från yrket Pilot krävs inte när man söker utbildning till pilot, men det brukar krävas gymnasiekompetens/examen från gymnasiet (eller liknande) + godkända betyg i fysik 1a och matematik 2. Ang."påbörja utbildning" så är det omfattande testning inför antagningen: hälsoundersökning, och några tester, bl.a psykologisk test/bedömning om lämplighet. Ansöka kan alla göra men ang. påbörja så måste man med godkänt resultat genomgå hela antagningsprocessen. Och när man är mycket ung som t.ex 20 år, så kanske man inte har den personliga mognaden (livserfareheten) som krävs, det kan därför bli Nej på ansökan men några år senare kan samma person komma in. finns alltså inga garantier på att bli antagen, men du är välkommen att söka! Och FRåGA SYV kommer hålla tummarna för dig! Lycka till!