Elsa007

    Hej jag går första året på naturvetenskapsprogramet och jag har en block shema och därför så har jag redan läst klart några kurser och jag har fått C,C och B men jag undrar om jag kan komma in på tandläkarprogramet (i någon universitet i Sverige) med B och C som betyg och kanske ett par A?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Tandläkare är ett av de mest populära yrken i Sverige; det finns många sökande till tandläkarprogrammen på de svenska universiteten (sökande med höga meriter); därför är det så att inte ens alla A-betygen från gymnasiet brukar ge plats i betygsgrupperna, utan man måste även, förutom alla A-betygen, även ha några meritpoäng (se information om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/meritpoäng).
    Jag antar att du gör ditt bästa i varje kurs du läser! Fortsätt göra det men planera också för att göra högskoleprovet (så många ggr du kan); högsta resultat på högskoleprovet kommer att gälla.
    Och du får också planera för att ev behöva göra prövningar efter gymnasiet (för att höja betygen du får på gymnasiet).
    Du kan också kika på fler yrken t.ex finns över 2.ooo yrkesbeskrivningar på www.framtid.se
    När man tittar på framtid.se/yrke/tandlakare finner man längst ner i presentationen av yrket även länkar till "liknande yrken" (OBS! yrken kan likna varandra på många olika sätt); du kan t.ex börja med att kasta ett öga på följande yrken (nedan finns snabblänkar till yrkesbeskrivningar):

    Hästtandvårdare

    Läkare

    Reglerade yrken

    Tandhygienist

    Tandsköterska

    Tandtekniker

    Studie- och yrkesvägledare