[email protected]

    Hej! Jag ska söka till universitetet i höst och min dröm är att komma in på läkarprogrammet, men jag tror inte att jag kommer bli antagen i höst. Därför tänkte jag söka till kandidatprogrammet i strategisk kommunikation och beteendevetenskapsprogrammet i lund eftersom jag tror jag kommer att komma in på dessa. Jag har då några frågor kring prioriteringsordningen när man söker till universitet: 1. Om jag lägger samtliga av Sveriges läkarprogram först och sedan strategisk kommunikation och därefter beteendevetenskap, och inte kommer in på någon av läkarprogrammen, kommer jag fortfarande komma in på beteendevetenskap eller strategisk kommunikation (förutsatt att jag har betygen för det). Till exempel, kommer jag som satt strategisk kommunikation på 8e plats prioriteras före någon som har strategisk kommunikation som förstahandsval men lägre betyg än jag? 2. Jag undrar hur jag ska tänka när jag lägger in mina val på antagning – ska jag lägga läkarutbildningarna på plats 1-7 (eftersom det är där jag helst vill komma in) och sedan de andra två programmen, eller ska jag lägga de jag nästan vet att jag kommer in på högst upp?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sara,

    du ska lägga in högst upp "som val 1" den utbildning som du helst vill komma in på, och sedan i fallande grad... näst störta favoritutbildning som nr.2 och så vidare.

    Att du har en viss utbildning som val nr.8 och någon annan har samma utbildning som val nr.1 i sin ansökan kommer inte spela roll, för att ni kommer jämföras genom era Meritvärden (och i HP-urvalet med era högskoleprovsresultat) och det påverkas av prioriteringsordningen i era anmälningar.