Sofia

    Jag skulle gärna vilja studera i Frankrike, jag har ett fransk medborgarskap och undrar därför hur jag ska söka. Finns det skillnad eftersom att jag redan är fransk medborgare? Blir det lättare eller måste jag gå igenom en annan process? Vet inte vad jag frågar efter exakt men du kan gärna skriva lite om hur du rekommenderar att jag gör. (Vill läsa på universitet, har gått ut gymnasiet här i Sverige.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    om högre studier i Frankrike - var god se info på studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/frankrike

    fler tips:
    kontakta den Franska ambassaden
    fråga på den franska skolans gymnasium.

    Fråga SYV har ingen expert på studier i Frankrike. Som "allmän vägledare" tänker jag på följande:
    - hur mycket franska kan du? Att du är svensk medborgare är jättebra, men sedan måste du ju kunna mycket franska och även ha "bevis på det" om du vill läsa med undervisningsspråk franska, eller vill du läsa med ett annat undervisningsspråk, t.ex engelska?
    - var i Franktike har du möjlighet att få bostad?
    _ har du släkt i Frankrike som du vill eller kan bo hos? Kan de hjälpa dig skaffa relevant information om studier?
    - Förutom Var och Vad du läser... är det även andra frågor som är viktiga: t.ex studieekonomi. Hur ser möjlighet till studiestöd i Frankrike - det får du själv ta reda på. Om du även är svensk medborgare - så kanske du har rätt att få studiemedel för utlandsstudier, trots att du är medborgare i Frankrike - se info om studiestöd för studier utanför Sverige på www.csn.se och du kan även kontakta CSN och ställa frågor.

    Studie- och yrkesvägledare