DM

    Hej! I två år har jag höjt mina betyg via prövningar samt pluggat upp matematik 2b och 3b. Jag har som mållsättning att söka till Psykologprogrammet men är lite förvirrad hur man ska gå tillväga om man inte kan tänka sig göra Högskoleprovet. För tillfället har jag höjt endast betyg inom mitt examensbevis men behöver lägga till kurser som får mitt meritvärde att höjas till 2.5 istället mitt nuvarande snitt, 1,5. Då Psykologprogrammet kräver matematik 2b som särskild behörighet och missar 0,5 i meripoäng. Skulle jag höja mig endast i matematik behöver jag studera hela vägen till matematik 5 eller motsvarande i moderna språk 3 och 4. Min fråga lyder: Tänker jag rätt när det kommer till att höja mitt meritvärde? Ersätter dem meritkurser mina lägsta betyg i mitt nuvarande examensbevis, vilket är två stycken E-betyg 100 poäng vardera från valbara kurser?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    vad gäller behörighet (i ämnet Matematik) till psykologprogrammet så går det bra att ha betyget i matematik 2a. Jag vet inte vilka kurser du har i ditt examensbevis från gymnasiet. Men oavsett, så gäller följande: ingenting i examensbeviset får ändras; inga kurser från examensbevis försvinner. "Byta ut" kan man på så sätt att i fall man fick högre betyg i samma kurs som man har i sitt examensbevis då kommer Antagning.se räkna in det högre betyget. Ett litet undantag är det i ämnet Matematik: säg att du i ditt examensbevis har betyget i matematik 1b eller 1c och det är lägre betyg, än A. Du gör prövning i matematik 1a. I dokumentet som heter Examensbevis kan ingenting ändras men om du tillsammans med ditt examensbevis laddar på www.antagning.se upp det högre betyget i matematik 1a, då kommer det högre betyget räknas. Alltså, examensbevis ser ut precis som förut. Men antagning.se räknar in i BII (kompletterings-urvalsgruppen) betyget i matematik 1a i stället för 1b eller 1c för att det är "i princip samma kurs", kan man kanske säga. Och på samma sätt på nivå 2: om du får högre betyg i matte 2a än du har i 2b eller 2c, då räknar antagning.se in det högre betyget. På nivå 3 finns inte a-spår kvar, utan det finns bara två kurser: matematik 3b och 3c. Men samma princip gäller, alltså om man i sitt examensbevis har matte 3c  med lägre än A-betyget, och man får högre betyg i matte 3b, då räknar antagning.se in det högre betyget (det kan hända att man i sitt examensbevis hade matte 3b men gör prövning i matte 3c och får högre betyg, då räknas det högre betyget... ). Så, om du idag inte har A-betyget i matte 2b, kan du göra prövning i matte 2a och om du får högre betyg då vinner du på det.
    ***
    Meritpoäng
    Kurser som ger meritpoäng ersätter INTE några betyg i ditt examensbevis. Kurserna som ger dig meritpoäng, t.ex engelska 7, moderna språk 3 och 4 och högre mattekurser ger dig merit-Extrapoäng som plussas på till ditt jämförelsetal/snittbetyget. Men betygen i kurserna som ger meritpoäng räknas även in i ditt snitt/jämförelsetal och på så sätt kan höjningen av det totala MERITVÄRDE bli mer eller mindre.
    Med andra ord, vinner du på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser som räknas in i ditt snittbetyg(jämförelsetal), även i kurser som ger meritpoäng. Vilka kurser som ger dig meritpoäng? Jo, se gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Sök läsa på komvux!
    Om du i ditt examensbevis inte har godkänt betyg i Engelska 7, sök läsa den kursen på komvux; och detsamma gäller moderna språk 3 och 4. Det kan inte garanteras att komvux ger dig plats på kurserna men du förlorar inget på att göra ansökan.
    Vad gäller engelska, så är det bra att kunna mer (så mycket som möjligt) och detta nästan oavsett vad man jobbar med eller vilken utbildning man läser!
    Kommer du in på komvux-kurserna, kan du försöka skaffa dig kunskap på egen hand och betyg genom prövningar.
    En kombination av matte 3 + engelska 7 + moderna språk 3 kommer ge dig 2.0 meritpoäng. För att få ännu + 0.5 så behöver du skaffa dig godkänt betyg i matematik 4. Dock glöm inte att betyget i matte 4 kommer i så fall räkans in i ditt snitt/jämförelsetal. Höjningen av meritvärdet får du i vilket fall (om du får godkänt betyg) men den kan bli liten, som minst + 0.1. Men all höjning är ju av godo!

    Studie- och yrkesvägledare
    • DM : Hej! Stort tack för snabbt svar. Jag studerade endast matematik 1b under gymnasiet. Jag fick precis A via en prövning och ska bara få betyget hemskickat innan jag lägger in det på antagning. se. För tillfället har jag totalt läst 200 poäng mer än vad jag förväntas av mina 2500 poäng ( Matematik 2b samt Matematik 3b). För att få max merit kommer jag behöva läsa Moderna Språk 3 +4 eller Matematik 4 och 5. Med att jag kommer att ha över 400 poäng, samt Matte 2 för den särskilda behörigheten, Skall mitt meritvärde räknas räknas ut utifrån 2400 poäng, alltså examenbevis, eller samtliga av mina kurser som hade motsvarat 2800 poäng, exklusive gymnasieuppsatsen.
    • Milla : Alla kurser/betyg från ditt examensbevis från gymnasiet, förutom gymnasiearbete, kommer räknas in i ditt jämförelsetal + av de kurser som inte ingår i ditt examensbevis alla de kurser som antingen krävs för särskild behörighet eller som ger meritpoäng. Eftersom matte 2 krävs för särskild behörighet till psykologprogrammet, kommer betyget i den kursen räknas in. Eftersom matte 3 och moderna språk 3 och 4 kommer ge dig meritpoäng kommer de betygen räknas in också + 2.400 poäng från ditt examensbevis.