Linnèa
    Hej! Jag har precis börjat nian och funderar på mitt gymnasieval. Jag har hittat en skola som jag jättegärna vill gå på men den ligger väldigt långt bort. Den ligger ungefär 41 mil ifrån där jag bor. Eftersom det är internatskola så behöver man ju bara komma hem på helgerna men det blir nog för långt att åka 41 mil varje helg. Det är den enda skolan som verkar intressant och vill verkligen gå på den, hur ska jag göra?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnéa!
    Bra att du hittade en skola som verkar mycket intressant för dig.
    Tråkigt att den ligger så långt bort.

    Är det en kommunal skola eller en friskola? Har den utbildningen som du vill söka Riksrekrytering?
    Det är två viktiga frågor för att i fall det är en kommunal skola utan riksrekrytering, så blir du andrahandssökande (dvs kan bli antagen bara om lediga platser finns när alla "egna" behöriga elever kom in). Läs mer om det på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper

    Vad du kan göra är flera saker:
    1. se på www.gymnasieguiden.se om du ev hittar en annan utbildning som också verkar intressant men som ligger närmare där du bor
    2. prata med dina föräldrar om de kan ev tänka sig flytta närmare din drömskola
    3. tänk på att det finns lov och andra helger (du kommer inte att behöva vara på skolan alla veckor må-fre) och tänk även på att det är värdefull erfarenhet av att kunna klara sig utan att ha mamma och pappa nära dig varje dag.

    Om du berättar vad det är för utbildning som du är intresserad av, kan vi kanske ge dig flera råd.
    Hälsningar
    Mikael SYV