Miriam

    Hej, Jag har läst alumnstudier för medie och kommunikationsvetenskap på Stockholms universitet där endast 67% av studenter fått jobb. När jag läser arbetsannonser efterfrågar många arbetsgivare universitetsutbildning, (inom kommunikation eller kommunikation och marknadsföring, eller både och), men även praktiska kunskaper. Jag funderar på hur man ska knyta ihop säcken? Kan man exempelvis läsa kortare YH kurser, eller finns det något bättre sätt? Jag vill kunna jobba både i Sverige och internationellt (Dubai) helst inom fashion promotion, communication, and digital media. Jag har gått igenom kursinnehållet i såväl masterkurser som kandidatprogram, och yrkeshögskola och varit i kontakt med olika lärosäten, och läst på arbetsförmedlingen och Saco. Utomlands verkar det i alla fall som att man behöver en kandidat eller masterexamen och även praktiska kunskaper i verktyg och program, samt flera års erfarenhet. —>Det går nog inte att göra mer research än vad jag har gjort, men jag behöver vägledning i hur jag ska knyta ihop säcken, för att få jobb? Har med mig 90 hp sedan tidigare i orelevanta studier.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det du skriver i din fråga visar på att du har gjort en omfattande research för att utforska olika utbildnings- och karriärmöjligheter inom medie- och kommunikationsbranschen. Att ha praktiska kunskaper är definitivt viktigt för att komplettera din teoretiska utbildning och göra dig mer attraktiv på arbetsmarknaden. Nedan skriver jag några förslag på hur du kan försöka "knyta ihop säcken" och öka dina chanser att få jobb inom fashion promotion, communication & digital media:

    Praktiska kurser och workshops: Kortare YH-kurser, utbildningar hos privata skolor eller praktiska kurser inom specifika områden inom kommunikation och marknadsföring kan vara ett bra sätt att förvärva konkreta färdigheter och skaffa sig (eller "vässa") de verktyg som arbetsgivare efterfrågar. Det kan vara kurser inom digital marknadsföring, content creation, sociala medier, grafisk design eller användning av specifika program och verktyg.

    Praktik och arbetslivserfarenhet: Att göra praktik eller skaffa arbetslivserfarenhet inom branschen är en av de bästa sätten att få praktiska kunskaper och bygga upp sitt nätverk. Försök att hitta praktikplatser eller deltidsjobb/extrajobb eller sommarjobb inom fashion, kommunikation eller marknadsföring där du kan tillämpa dina teoretiska kunskaper i praktiken.

    Bygg upp ett "portfolio": Genom att genomföra egna projekt inom fashion promotion, communication och digital media kan du visa upp dina färdigheter och kreativitet för potentiella arbetsgivare. Bygg upp ett portfolio med exempel på ditt arbete, såsom kampanjer, sociala medieinlägg, grafisk design eller andra projekt som visar din kompetens och erfarenhet.

    Fortbildning och specialisering: Överväg att fortsätta din utbildning genom att ta specifika kurser, certifieringar eller masterprogram inom områden som är relevanta för dina karriärmål. Det kan vara inom digital marknadsföring, modekommunikation eller inom "liknande" områden där du vill fördjupa dina kunskaper och färdigheter.

    Nätverkande: Delta i branschevenemang, t.ex i branschmässor för att träffa professionella inom branschen och bygga upp ditt nätverk. Nätverkande kan öppna dörrar till jobbmöjligheter och ge dig insikt i branschens trender och behov.

    Genom att kombinera din teoretiska utbildning med praktiska erfarenheter, projektarbete och nätverkande kan du öka dina chanser att få jobb inom fashion promotion, communication, and digital media både i Sverige och internationellt.
    Lycka till med din fortsatta karriärsresa!

    Studie- och yrkesvägledare