Ida
    Att gå ett högskoleförberedande program är en självklarhet för mig i och med att jag satsar på hög och lång utbildning. Men när man gått dem där 3 åren på gymnasiet, får man hjälp av någon SYV på gymnasiet som hjälper en med vilken högskola man ska välja då eller måste man oroa sig över det? Jag vill jättegärna plugga utomlands på högskola/universitet men jag har alltid svårt för att välja och känner för att ha en SYV nära till hands, så min fråga är om det finns en SYV på gymnasieskolan som hjälper en att välja högskola/universitet precis som en SYV på högstadiet hjälper en att välja gymnasie?

    Skulle även blivit glad om jag kunnat få några länkar där jag kan hitta högskolor/universitet i Holland och några tips på vad jag borde tänka på när jag ska välja högskola/universitet!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    HEJ IDA,
    en mycket bra sida för dig, som funderar på att läsa på eftergymnasial nivå utomlands är http://www.studera.nu/studerautomlands.4.7433f8012f7262642c80001461.html
    och där finns det ett antal länkar till info- om Högskolestudier i olika länder och massa annat som är bra att veta.
    Angående SYV på Gymnasiet, så lär det finnas, dock kan det bli för sent att samråda med SYV under gymnasietiden om du väljer "fel program". Det är väldigt olika vilka kurser som läses på olika program och du måste redan nu, när du skall välja gymnasieprogram tänka på vilka behörighetsgivande kurser som du måste få med och utifrån det välja rätt gymnasieprogram.
    Info- om alla gymnasieprogram finns på: http://www.gymnasieguiden.se/program.

    Grovt indelat, kan man säga att om man vill bli Ingenjör, så bör man välja Teknikprogrammet.
    Om man vill läsa till Läkare eller Veterinär, bör man välja Naturvetenskapligt program.
    Om man vill bli lärare i Musik, är det Estetiska programmet /inriktning Musik/ och om man vill bli lärare i språk - så passar Humanistiska programmet /inriktning Språk/ bäst.
    IB - är för den, som vill läsa gymnasieutbildning med undervisningsspråk Engelska.

    Givetvis, går det att genom val och tillägg "putsa på" gymnasieutbildningen men det finns begränsningar och du vinner mycket på att bestämma dig ang. vilken högskoleutbildning du vill läsa - redan innan du söker till gymnasiet.

    Om du återkommer med uppgifter ang. vad för yrke /yrken/ som du vill utbilda dig till - kan jag ge dig ett mer utförligt & detaljerat svar.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Anna SYV
    • : Det finns så många yrken här i världen och ärligt talat så vet jag inte riktigt, det enda jag vet är vad jag INTE vill ha med att göra på jobbet är NO ämnen eller Matematik, jag älskar religion och geografi, och egentligen hela SO biten och är väldigt intresserad av media, jag tror dock inte att journalist skulle varit något för mig!
    • : Politiker tyckte jag också verkade vara intressant från början men efter all hets om valet som varit nu, och desto mer vi läst om det i skolan, har jag gillat idén mindre och mindre, så politiker har jag också uteslutit.
    • Julia : Skrivet ett nytt svar till dig nu! *L*:-)
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    om du vill ha så lite Matte som möjligt men vill läsa ett Högskoleförberedande program, så är det Humanistiska & Estetiska programmen som jag skulle råda dig att titta lite närmare på:
    http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och
    http://www.gymnasieguiden.se/program/ES

    Längst ner på sidorna /länkar ovan/ finns det programplaner för respektive program. Där kan du se vilka kurser som ingår. Skillnaden finns i hur inriktningar fungerar på HU och ES. På Humanistiska programmet söker du till ett PROGRAM och inriktning väljer du till å k 2.
    På Estetiska programmet söker du till INRIKTNING direkt (eftersom det är stor skillnad på innehållet i olika inriktningar).
    Det finns ännu gott om tid innan du skall välja till gymnasiet. Jag råder dig gå på Öppet hus på några skolor och besöka gymnasiemässan också. Det kan ge inspiration och väcka nya frågor som du sedan kan få svar på. Att välja utbildning till gymnasiet är en process, som du nu har påbörjat.
    Du kan göra test på http://www.gymnasieguiden.se/testet (det är inte många frågor där, men det kan ta 20 min., om du funderar noga innan du svarar på varje fråga och det kan vara 20 min som är mycket väl spenderade ... och inte i första hand för att dator skall bestämma din framtid, nej! utan att när du funderar på frågorna, kommer du att bli klarare över vad du känner för).
    Önskar dig allt väl!
    Mvh
    Julia SYV