SYV-besökare
    Hej, jag undrar om ni har något förslag på vilken information om högskoleprovet som är "bäst" att presentera för gymnasieelever där förkunskaperna skiljer sig åt väldigt mycket - vissa elever har inte hört talas om högskoleprovet och andra vet redan ganska mycket... Om man ska ge gruppinformation där deltagare är olika bra förberedda? Tacksam för alla förslag på upplägget och konkret info (text) om högskoleprovet för gymnasieelever. Tusen tack för hjälpen!
    S(yv) :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Jag rekommenderar att "förse" deltagare med ett antal länkar (helst på förhand, innan informationstillfället) så att de har möjlighet att läsa in sig på frågan om högskoleprovet och kan ställa frågorna vid informationstillfället. Om du som ska informera känner att du vet ganska mycket om HP, kanske du vågar att i början av informationstillfället be deltagare att ställa frågorna; du kan t.ex skriva deras frågor på tavlan och försöka under informationstillfället besvara de frågorna. I annat fall kan man bara ta och berätta det viktigaste om HP. Nedan finner du mitt förslag på vilka länkar du kan ge till eleverna + vilken "text" som jag tycker är "bra":informativ men ej går in på för många detaljer, och som därför kan passa väldigt många att ta del av.
    ************************
    Text, information om högskoleprovet för gymnasieelever:

    "Högskoleprovet  (vanlig förkortning HP) är ett prov som mäter personens förmåga att klara högskole-/universitetsstudier; det är, alltså, ett studiefärdighetsprov. Högskoleprovet testar kunskap från grundskolan och från gymnasiet.

    HP anordnas två gånger om året, en gång på hösten och en gång på våren: från året 2018 ligget vårprovet på en lördag och höstprovet - på en söndag. HP genomförs vanligtvis på cirka 120 orter runt om i Sverige.

    I princip alla eftergymnasiala studier på högskola och universitet antar studenter på bland annat högskoleprovresultat (i den så kallade HP-urvalet). Räcker betygen inte till för att komma in på din drömutbildning kan högskoleprovet vara ditt bästa alternativ.

    Resultatet från HP överförs automatiskt till antagning.se och dyker upp på din inloggning på www.antagning.se om du gör en anmälan till en svensk utbildning på högskolenivå.

    Gör du HP flera gånger är det alltid det bästa resultatet som räknas av alla HP-resultat som är mindre än 8 år gamla. HP-resultat som ligger längre tillbaka i tiden än 8 år är inte längre giltigt.

    Finns det några nackdelar i att göra HP? Svar: Du betalar en avgift (för närvarande 450kr) och spenderar en dag på att göra det provet - det är de 2 insatser som du måste göra. För övrigt finns det bara fördelar med att göra högskoleprovet.

    Vad kan använda HP-resultat, förutom konkurrens om högskoleplats?
    Jo, man kan uppge resultatet i CV för att imponera på arbetsgivare (speciellt om resultatet är imponerande). Högsta möjliga HP-resultat är 2.0.
    ***************************************
    Länkarna om högskoleprovet:
    studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/provdagen
    studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/tips-pa-forberedelser
    studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/faq
    studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/ova-pa-gamla-hogskoleprov
    https://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    Liselotte