Jessica
    Hej, Jag skulle gärna vilja läsa till lärare. Jag har en liten tanke och önskan att bli behörig i 7-9 i tre ämnen (svenska, svenska som andra språk och hem och konsumentkunskap). Därefter har jag en fundering om att kanske komplettera upp just svenskan till gymnasial nivå.
    Eller är det bättre att läsa till ämneslärare på gymnasial nivå med svenska som första ämne och svenska som andra språk som andra ämne, sedan efter komplett utbildning komplettera med hem och konsumentkunskap för 7-9...

    Dessutom så vill jag läsa allt på distans. Har tittat på massor av utbildningar på antagning.se men blir inte riktigt klok på hur jag skall få ihop det för att nå mitt mål.
    Det smidigaste bör väl vara att läsa ett helt program, men kan ej finns något som möter mina önskemål. Hur kan jag annars må mitt mål?

    Vilken väg skall jag gå? Finns där kanske någon väg att gå som jag inte har tänkt på?

    Kan ni hjälpa mig så att jag hittar rätt i denna djungel av utbildningar.

    M.v.h. Jessica

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jessica,
    jag tänker på - var vill du jobba sen, när du blir behörig lärare? På en grundskola eller på en gymnasieskola?
    Hem- och konsumentkunskap undervisas ju inte i på gymnasieskolorna, endast på grundskolorna. Vad tänker du att du ska använda din behörighet i gymnasiekurser i svenska till? Tänker du då ha en delad tjänst - deltid på gymnasieskola och deltid på en grundskola? det kan bli svårt att få en heltidstjänst i så fall; och resor mellan grund- och gymnasieskolan? hur ska skolorna få ihop schemat - om du ska vara vissa dagar /kanske en förmidda och två eftermiddagar på skolan/ - på en skola och vissa halvdagar - på en annan skola? Det är inte lätt för skolorna att lägga schemat.
    Sedan tänker jag också på att svenska och svenska som andraspråk kanske inte är så bra kombination av ämnen. Nu har det funnits stora behov av lärare i SAS, svenska som andraspråk under några år och många har skaffat sig den kompetensen och nu går behovet ner och det kan bli så att när du är "färdig lärare" så finns det många fler som kan undervisa i SAS än det finns jobb-möjligheter för dem. Sedan vet jag också att lärare i "vanlig svenska" undervisar i SAS /vid behov/ men det är mindre vanligt att SAS-lärare undervisar i svenska.
    *******
    Med grund i de tankarna som jag beskriver ovan - är mitt råd till dig att i fall du vill undervisa i hem- och konsumentkunskap, dvs inte vill avstå från det ämnet, satsa på att bli lärare på Grundskolan och välja i så fall hem- och konsumentkunskap, svenska och ev ännu ett ämne som inte är SAS, utan t.ex matematik eller samhällskunskap... och ämneslärarprogrammet är mycket säkrare och bekvämare att läsa på.

    Fristående kurser + KPU ... ? Här finns det tyvärr inga garantier. Du söker i så fall separat till varje kurs och sedan separat till KPU (om du hittar KPU som utbildar just i de rätta för dig ämnena)... och vid konkurrens kan man kanske förlora och ej komma in. Då söker man nästa gång och kanske inte heller kommer in då heller... det vet man inte hur det blir.

    Sammanfattning
    Om du vill undervisa i hem- och konsumentkunskap, satsa i första hand på Ämneslärarprogrammet för grundskolelärare där hem- och konsumentkunskap och svenska ingår.

    vänliga hälsningar

    ANNA