Sadid
    Hej,

    Jag har gjort en prövning för att vara behörig till universitetet och skickar betyg före den 1 december. När jag frågade skolan (Hermods) att ha en betygskopia sa de att dem kan inte utfärda en betygskopia, det måste göras från hemkommunen. Så jag tog kontakt dit också. De sa att dem kan se att skolan har rapporterat betyg i systemet men de väntar på betygskatalogen från skolan med rektors underskrift. Utan det dem kan inte utfärda eller skicka betyg till antagning.se. Men det borde ta 2-4 veckor. Sista kompletteringsdag är 1 december. De kan inte garantera att de kommer att kunna skicka det före 1 december! Finns det någon annan lösning på denna situation? Jag vill inte missa min chans på grund av deras långa handläggningstid.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    HejTousif!
    jag förstår att du inte vill missa din chans att komma in på utbildningen. Mitt förslag är att du gör flera saker - ta reda på om ditt betyg kommer rapporteras in i BEDA, den gemensamma betygsdatabasen (det är allt fler utbildningsanordnare som ansluter sig till BEDA - från databasen bör ditt betyg hämtas ut automatiskt, av Antagning.se).
    Kontakta Antagning.se - tel.nr 0771-550720, påtala om att du gjort prövning i god tid men att betygsutfärdande dröjer, vilket inte du kan påverka och fråga dem om de kan på ngt sätt hjälpa dig.
    Och påminn (kanske dagligen) både det stället där du gjorde prövning och även komvux i din kommun om att du måste komplettera senast 1 december och be dem att göra allt de kan för att snabba på!
    Att ladda upp betyget på Antagning.se tar inte lång tid. Men det är viktigt att Antagning.se kan se ditt betyg senast den 1 december, vilket du redan vet (det skriver du i din fråga om).
    Jag hoppas det löser sig och du hinner komplettera din ansökan med det nya betyget!