Hej!
    kraven på kursinnehåll och kunskapsnivå är desamma på alla gymnasieskolorna som erbjuder EK (och det gäller även andra gymnasieprogram). Varför det är svårare att komma in på vissa skolor än på andra? Kan bero på olika anledningar: t.ex kan vissa skolor ha få platser, t.ex endast en klass inom EK-programmet och andra har kanske flera klasser och med det också fler utbildningsplatser att tillsätta.
    Andra orsaker kan vara - vissa skolor är "gamla" och mycket kända och andra är nystartade, kanske startar hösten 2021 och är okända för elever och föräldrar. Skolorna som ligger centralt (mitt i staden) brukar ofta vara svårare att komma in på - bl.a pga de är mycket mer tillgängliga vad gäller kollektiv trafik: lättare att snabb komma till skolan. Däremot skolorna som ligger i förorter är svårtillgängliga för elever från "andra sidan stan". Sedan spelar också "rykten" stor roll; man tror att vissa skolor har viss "status" - och det är fritt för alla att tycka vad de vill om det.