Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    yrken inom de områden där du vill jämföra programmen inom är i Sverige icke-reglerade; det innebär att arbetsgivare får fritt anställa med vilken utbildning som helst. Arbetsgivaren bestämmer och olika arbetsgivare kan tänka olika. Ibland - Väldigt olika. Jag kan inte redogöra för hur alla de olika arbetsgivare kan ev.tänka i framtiden.
    För att jämföra olika universitetsprogram råder jag dig att se vilka kurser som ingår och fundera över vilka kurser du helst vill läsa (var dina intressen ligger i första hand). Prata också med studievägledare på de institutioner där programmen ges. Be att få bli "studerande för en dag" och testa "läsa" på vardera program under en skoldag. Då har du möjlighet att träffa de studerande och även lärare som undervisar på programmet och prata med dem, fråga om utbildningen och om möjligheterna efter utbildningen.
    Du får också gärna kika på jobb-platsannonserna för att se vad arbetsgivare önskar att man har med sig "i bagaget" vad gäller utbildning men även andra meriter, som t.ex körkort, vissa språkkunskaper eller viss tidigare arbetslivserfarenhet.
    Kika också på olika yrkespresentationer på www.framtid.se - t.ex Statsvetare, Samhälls- & kulturanalytiker, men även andra yrken som t.ex Upphandlare (här tänker jag på Offentlig upphandling, det finns ju en lag om offentlig upphandling som måste följas och kommunerna och myndigheterna anställer därför de som ska jobba med offentliga upphandlingar; relevant utbildning kan finnas inom bland annat yrkeshögskola).

    Studie- och yrkesvägledare