Matilda
    Hej, jag har hoppat av de gymnasium jag gick på av olika orsaker. Jag vill nu plugga gymnasiet på distans då jag har väldigt svårt att vara i skolan pga av ångest. Jag vill verkligen gå gymnasiet och den ända lösningen jag vet är distans. Men jag har ingen koll på hur jag söker in på en distans utbildning och jag har försökt hitta en syv som jag skulle kunna mejla med eftersom jag inte kan vända mig till någon på en skola. Men jag har inte hittat någon. Jag undrar helt enkelt hur jag ska göra för att antingen få tag på en syv eller hur jag söker till gymnasiet på distans?
    • Daniel : I vilken kommun är du folkbokförd?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Matilda,
    i många kommuner (men inte i alla, tyvärr) finns det Vägledningscentra eller andra organisationer som tar emot ungdomar för rådgivning/vägledning oavsett vilken skola de går (eller inte går) på; för att svara om det finns i din stad - måste vi veta vilken stad/kommun som är "din".

    Angående söka läsa gymnasiet på distans
    Korr-on-line är distansgymnasiet. Tyvärr är utbud av utbildningar mycket begränsat (endast några få Högskoleförberedande program erbjuds att söka och inte ens alla inrikningar på de programmen). Kika på utbud på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet och svara på där erbjuds det någon av utbildningar som du vill söka.

    Läsa på en folkhögskola
    Från det året som man fyller 18 år kan man komma in på en folkhögskola, som kan erbjuda distansstudier.
    Annars så är studiemiljö på folkhögskolorna rätt så olik den på gymnasieskolorna, så kanske även "vanliga studier" på en folkhögskola skulle passa dig - kika gärna på det alternativet.

    Återkom gärna med svar om:
    1. Vilken kommun är du folkbokförd?
    2. Finns det på Korr >> en utbildning du vill söka?
    3. Kan du tänka dig läsa på en folkhögskola?
    4. Hur länge sedan är det du hoppade av gymnasiet och har du haft kontakt med KAA-ansvarig i din kommun?

    Hälsningar
    D:

    • : Jag bor i Gnesta kommun och jag har kollat på korr och det finns utbildning kag eventuellt vill söka till. Folkhögskola har jag inte tänkt på, skulle helst vilja gå skolan nu och då i gymnasiet. Jag hoppade av skolan i första terminen år 1 alltså i höstas, typ slutet på nov början på dec. Jag har inte haft kontakt med någon alls gällande detta
    • Anna :

      Kan du (vill du) gå tillbaka till samma utbildning som du hoppade av? Om inte - måste du eller dina vårdnadshavare ta kontakt med KAA-ansvarig i din kommun (KAA står för kommunens aktivitetsansvar). Den uppgiften jag har är att KAA-ansvarig i Gnesta heter Angelica och tel.nr till henne är 0158 - 275 551. Det kan finnas flera olika lösningar, t.ex kanske du kan just nu, tills du kan komma in på gymnasiet till hösten, bli skriven in på IM, individuellt alternativ.