Caroline

    Hej! Jag gick hantverksprogrammet med inrikting florist åren 2006-2009. Efter ett år valde jag att läsa till undersköterska på komvux, alltså omvårdnadsprogrammet. (2010-2012) Nu jag har jobbar några år som undersköterska och känner att jag vill göra något annat. Jag har funderingar på att läsa förskollärarprogrammet på högskolan, och undrar nu hur jag gör när jag ska ansöka. Jag har ju två fullständiga gymnasieutbildningar i bagaget, samt ytterligare några kurser som jag läste vid sidan av omvårdnadsprogrammet. Vilka kurser ska jag räkna när jag ansöker? Mvh Caroline L-C

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, Antagning.se kommer räkna in de kurser som krävs; du kan bara se till att alla dina gymnasiala kurser syns på din inloggning på www.antagning.se - Antagning.se kommer räkna in de kurser som måste räknas in + de kurser som ej behöver, men Får räknas in och som höjer ditt meritvärde.
    Du kan annars boka tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Jag undrar följande: de två programmen du läste är inte "högskoleförberedande" och då är frågan om du har grundläggande behörighet till högskolestudier + om du har de betygen som förskollärarprogrammet kräver för Särskild behörighet. Skulle det visa sig att du inte är behörig, får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se men du kan, som sagt, boka tid med suv på komvux och reda ut detta och så kanske du hinner läsa in behörigheten innan sista kompletteringsdagen (om ngt skulle fattas).

    Behörighet till förskollärarprogrammet
    Grundläggande behörighet samt godkända betyg i gymnasiala kurser: Engelska B, Naturkunskap A och Samhällskunskap A
    eller i Engelska 6, Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.
    *****
    exempelvis undrar jag om du har godkänt betyg i Engelska B (eller en motsvarande ny kurs "eng 6")?

    • : Hej igen!
    • : När jag gick hantverksprogrammet valde jag till bland annat till kursen Engelska B. Samhällskunskap A och Naturkunskap A ingick i programmet. Jag har ett slutbetyg där 100% av kursbetygen är som lägst godkända. Jag har skapat ett konto på antagning.se och väntar nu på att få hem en kod för att kunna bekräfta min identitet, sedan kan jag lägga in alla betyg där så får jag se vad resultatet blir :). Mvh Caroline
    • Julia : lycka till med din ansökan!