Frida
    Hej! Jag går tredje året på gymnasiet just nu och får betyg enligt det nya systemet. Jag har hört att det ska bli en särskild kvotgrupp för oss gy11 elever. Jag undrar om ni vet hur stor den kvotgruppen kommer att bli i procent.

    Jag är särskilt intresserad av psykologprogrammet men jag har i princip bara B i alla ämnen. Finns det en chans att jag kan komma in på något psykologprogram i Sverige?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, det stämmer att Gy11 söker i en egen urvalsgrupp som heter Blex. Du kan läsa mer om betygsurvalsgruppen här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Du-provas-i-betygsurvalet/

    Det är väldigt svårt att förutse vilken antagningspoängen blir i den nya gruppen eftersom den är ny och det finns inga föregående år man kan gå tillbaka och titta på för att få en hum om var poängen brukar ligga. Högskoleprovet är ju ett annat alternativ som gör att du breddar dina möjligheter. /Lena, Syv