Elev

    Vill så gärna komma in på mitt första hands val, och jag ångrar mig helt och hållet om vilken ordning jag valt dem andra valen då jag egentligen inte ville gå på dem, utan jag la bara till dem ifall. Men är reserv nr 6 till teater inriktningen, som jag vill gå. Jag tror att dem tar in ungefär 90 elever. Mitt merit värde är högre än både medelvärdet och antagningen förra och för förra året, men detta året har det tyvärr blivit så mycket högre. Jag vill värkligen komma in där och är jätte rädd och stressad på vad som kommer hända, och nu är hela min sommar förstörd, då detta är det ända jag tänker på. Så min fråga är: hur stor chans är det att jag kommer in? och kan jag göra något som gör att jag har större chans att komma in?

    • Anna : Är du Antagen någonstans, på någon gymnasial utbildning? I vilken stad vill du gå på gymnasiet?
    • Elev : Ja, jag är antagen till mitt andrahands vall, men vill typ inte gå på det, jag bor i Göteborg så alla gymnasium jag valt finns i Göteborg :)
    • Anna :

      Kan du tänka dig pendla till Kungsbacka? Enligt våra uppgifter finns det några få lediga platser på Aranäsgymnasiet i Kungsbacka (på just ES/teater). Här tänker jag så här: om du kan tänka dig att pendla till Kungsbacka då behöver du ändra i din ansökan - du kan också lägga in ES/teater på andra gymnasieskolor dit det är möjligt att pendla från Gbg; det är Lerums gymnasium och Hulebäcksgymnasiet i Härryda. Om det finns ledig plats på ES/teater inom pendlingsavstånd från Gbg på ngn annan skola än Aranäsgymnasiet, vet vi tyvärr inget om.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej V!
    Inriktningen TEATER erbjuds tyvärr på ganska få gymnasieskolor i Sverige. Enligt våra uppgifter är det endast 50 gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen, se listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ES-teater Är det just "teater" du vill gå på gymnasiet och med det skulle det vara OK att pendla långt för att gå just den utbildningen eller kanske t o m flytta till en annan ort? Eller vill du hellre gå på en viss/specifik gymnasieskola, även om det blir en annan utbildning än just inriktning Teater på ES?
    Jag hoppas du kommer in från RESERV in på den utbildning som du helst vill gå på, men det är bra att "gardera sig" och söka samma utbildning (alltså inriktning Teater på ES )  på så många olika skolor som möjligt för att om du börjar på rätt utbildning (rätt program och inriktning) men på "fel skola" då kan möjlighet att byta uppstå (t.ex efter årskurs1, inför årskurs2). Om du går på "fel utbildning" då kan du senare inte hoppa in i "rätt utbildning" för att du läser då andra kurser (i alla fall en del andra kurser) än de som ingår i den utbildning som du egentligen vill gå.
    Fram till och med 8 september 2022 gör gymnasieantagningen i Göteborgs regionen reservantagning och förhoppningsvis kommer du in (men ingen kan idag svara om det blir så eller inte). Det jag råder dig att göra är att med hjälp av din SYV på din "gamla" grundskola eller med hjälp av "sommar-SYVen"/jourhavande i din folkbokföringskommun lägga till fler ES/teater-alternativ (på alla de skolorna dit du kan pendla till) men var noga med att påpeka till den SYV-en som ska göra ändring i din ansökan att du vill stå kvar som RESERV till ES/teater på Schillerska!
    Konkreta tips/råd:
    - prata med dina vårdnadshavare; ni bör tillsammans bestämma om vilka gymnasieskolor som det för dig blir möjligt att pendla till och skriv upp en lista på de skolorna som erbjuder ES/teater i rätt ordning (högst upp den skola som du helst vill komma in på, förutom Schillerska där du redan står i RESERV).
    _ prata med dina vårdnadshavare om eventuell möjlighet för dig att flytta till en annan ort om du skulle kunna komma in på teaterutbildningen på en skola dit det blir för långt att pendla.
    - tänk på att du kan kanske syssla med teater på andra ställen än gymnasiet; i så fall kan du gå en annan utbildning på gymnasiet och "utöva teater" på fritiden (fördelen här är att du slipper bli betygsatt i teater-kurserna och kan då spela teater endast på grund av att det är ditt stora intresse och inte för att du "måste" för att du går vissa kurser i vilka du ska behöva få betygen sen). Det kan bli mycket roligare att spela teater på fritiden än i skolan. Jag säger inte att du inte bör sträva efter att komma in på just teater-utbildning på gymnasiet men jag vet, av erfarenhet, att många ungdomar tycker att det är bättre/roligare utöva sitt stora intresse utanför skolan (för att slippa ha sitt intresse förknippad med "massa måsten" = specifika kursmoment som ska utföras och i vilka du ska få betyg sen också).

    • Elev : Det är mäst att jag så gärna vill gå teater, och den här gymnasieskolan tycker jag är väldigt fin också, själv så måste jag åka dit i typ 40 min ungefär men det gör inte så mycket, då jag verkligen vill gå där. Hittade först inte något annat gymnasium som erbjöd teater, men när det var försent så märkte jag att det finns ett till gymnasium som erbjuder teater, det ligger bara lite längre bort men jag skulle fortfarande tänka mig att åka dit.
    • Anna : Läs gärna den kommentaren som jag skrev till din fråga. Om du vill ändra (lägga till alternativen) i din ansökan, logga in på hemsidan för ditt gymnasieval, Indra2 och se vem som "jourhavande SYV" är i den kommunen där du är folkbokförd. Det är den SYV-en du bör kontakta. Hen kan ändra i din ansökan. Säg i så fall till den SYV-en att du fortfarande vill stå som RESERV till Teater på Shillerska men att du samtidigt vill lägga till andra "teater"alternativ (alla som du kan tänka dig pendla till).
    • Elev : Hej och tack så mycket för svaret, aranäsgymnasiet och Lerums gymnasium ligger tyvvär lite för långt bort för mig då jag skulle ta mig nästan 2 h tyvvär. Huläbäck ligger något närmare (1 h och 2 m bort) och jag kanske skulle kunna tänka mig att åka dit, jag hoppas bara att jag klarar av att åka så långt, så får nog tänka lite på det. Tyvvär så är jag inte i Sverige just nu så kan inte se hur det är att åka dit, men ska prata med mina föräldrar om det. Så jag hoppas verkligen att jag kommer in på Schillerska, då man kan välja så många olika individuella val och till och med välja samhälsinriktning, (som är en anledning till varför jag häkte skulle gå på Schillerska) men om jag inte skulle få plats på Schillerska så skulle jag välja hulebäck, men tack för svaren.
    • Julia : Det kan finnas möjlighet att byta gymnasieskola (både i början av läsåret 1, alltså under augusti-september och senare, t.ex på sommaren mellan kurserna 1 och 2) men för det behöver man börja läsa på samma utbildning (alltså, i ditt fall ES/teater) men tänk också på att det finns olika sätt att spela/utöva teater även utanför gymnasieskolan; det kan t.ex ffinnas sommar-läger eller sommarkurser på folkhögskolorna, det går kanske att hitta en amatör teatargrupp att ansluta sig till; eller någon förening som sysslar med teater; och så finns det också studieförbund (t.ex Vuxenskolan) och Kulturskolan som brukar erbjuda kurser i drama/teater. Om du efter gymnasiet vill läsa vidare inom skådespeleri/teater så ställs det inte som ett krav att ha gått just inriktning teater på gymnasiet. Du kan läsa en annan gymnasial utbildning och efter gymnasiet komma in på en eftergymnasial utbildning inom teater. Men vi håller tummarna för att du kommer in från RESERV in på Schillerska!
    • Elev : Tack så mycket♡ Nu får jag värkligen hålla tummarna på att jag kommer in, är tacksam för alla svar jag fått/får
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    SYV-besökare SYV

    Hej V!
    Jag vill "spinna vidare" på Annas förslag (se svar från SYV Anna) om att utöva (syssla med) teater på fritiden. Det kan du göra även om du kommer in på gymnasial utbildning Teater på Estetiska programmet. Kurser kan finnas inom Kulturskolans verksamhet och hos olika Studieförbund. Allmän information om vad "ett studieförbund" är finner du på framtid.se/information/studieforbund (www.framtid.se är annars en sajt som presenterar över 2.ooo olika yrken!). Du kan t.ex kika på följande yrken:
    Kostymör
    Scenograf
    Inspicient
    Skådespelare
    Dramapedagog
    Dockförare
    Röstskådespelare

    För Kulturskolan i Göteborg gäller:
    i första hand gör ansökan till det område där du bor, som t.ex kan vara Angered, Askim eller Centrum (City). Kulturskolans stora intag sker i augusti och då är det bra att ha gjort en anmälan om intresse finns att komma med i en grupp i höst. Kostnad uppgår till 300 kr per termin (enligt uppgift jag fick per telefon idag, den 30 juni 2022).Du kan ta direktkontakt till aktuellt geografiskt område, där du bor. Se mer information på Kulturskolan - Göteborgs Stad (goteborg.se)

    • Elev : Tack, vad bra att veta
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!