Nova
    Hej! Jag undra hur stor chans har jag att komma in på det gymnasiet jag vill, merit poängen låg på cirka 212 o själv har jag 232,5 förra året. Jag vill gå estet media, är det svårt att komma in i det? Jag vill gå på Munkebäckgymnasiet.
    Jag är också väldigt orolig över betygen, har en känsla av att jag kommer sänkas o vill verkligen inte det. Har nationella proven en stor del av bedömningen? Höjer lärarana en oftas i nian?
    • Peter : Hur går det? Sök många olika skolor och olika program på samma skola och på olika skolor. Om du gör ditt bästa och söker många olika utbildningar på gymnasiet - har du gjort det du kan. Vi håller tummarna!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Nova!
    Utifrån de siffrorna som fanns förra året har du i nuläge ganska bra marginal och goda chanser att komma in på den utbildningen som du är intresserad av.
    Mitt råd är att du söker till flera skolor. Estetiska, media hittade jag i Göteborg på sex skolor http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=14&orientation=41&variant=&county=Västra+Götalands+län&municipality_id=162&office_id=&order=school
    Och du kan söka till alla dem. Du prioriterar så klart: "i första hand, i andra hand och så vidare..."
    Ang.betygsättning och nationella proven, så försöker lärare sätta rättvisa betyg utifrån en helhetsbild (sammantagen bedömning) och nationella prov är viktiga men det är bara en del i bedömningen. Andra delar är deltagande på lektionerna under hela terminen, hemläxorna och betygen i delproven under kursens gång.
    Vår erfarenhet är att lärarna försöker hitta möjlighet att sätta så rättvisa betyg som möjligt men att vid "gränsfall" bedömer hellre till elevens fördel, dvs om eleven ligger på gränsen till F, får hen E.
    Återkom längre fram och berätta hur det går med ditt gymnasieval ! Fråga SYV håller tummarna för dig!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare