William

    Hej! Jag är idag 25 år och har alltid velat jobba med någonting kreativt som är väldigt människoorienterat. Jag vet att det antingen är frisör, barberare, make-up stylist eller dylikt. Men jag hittar verkligen inga utbildningar i närheten av Örebro. Hur blir man det egentligen utan att flytta långt och inte ha gått Hantverksprogrammet på Gymnasiet? Tack för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej William!
    Vad gäller bli Barberare eller Frisör, så finns det, enligt de uppgifter vi har, följande utbildningsvägar för vuxna:
    • den företagsförlagda utbildningen som kallas traineeutbildning, lärlingsutbildning. Utbildningen sker på salong under cirka tre år; troligtvis behöver du själv hitta en salong som vill ta in dig som trainee/lärling;
    eller
    • hitta en privat skola där du mot en avgift kan utbilda dig till frisör. Risken är att du under utbildningstiden inte har rätt till studiemedel från CSN, så du måste i så fall planera för hur du ska klara din ekonomi under utbildningstiden.
    Du kan också  Kontakta Frisörföretagarna>> och försöka få mer information och bl.a fråga om de har möjlighet att hjälpa dig hitta trainee/lärlingsplats och vilka privata frisörskolor som de rekommenderar.
    Och ungefär detsamma borde gälla för en vuxen, som inte längre kan bli antagen till en gymnasieskola, som vill utbilda sig till Make-up artist (jag menar att det är antingen betala för utbildningen på en privat skola eller försöka komma som lärling/trainee hos en verksam make-up artist).
    *********
    Du får gärna kika på om du hittar ngn intressant för dig utbildning inom Yrkeshögskola och inom KKU, Konst- och kulturutbildningar.
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    dacapo-mariestad/kulturmalare-traditionellt-byggnadsmaleri
    utbildning/nackademin/forpackningsutvecklare-designer
    utbildning/teknikhogskolan/ljud-och-musikproducent
    hermods-yrkeshogskola/tradgardsmastare-inom-park-kulturlandskap-inriktning-arbetsledning
    hantverksakademin/laerlingsutbildning-inom-traditionellt-hantverk
    nordiska-textilakademin/internationell-designer-inom-textil-mode-funktion
    utbildning/malmo-tillskararakademi/designer-produktutvecklare-3d-kompetens
    *********
    Du nämner "dylikt" i din fråga; jag tolkar det som att du inte är främmande inför "liknande yrken". Yrken kan likna varandra på ganska många olika sätt. Du får gärna kika på många yrken, du kan t.ex börja med att titta på yrken:
    stylist
    perukmakare
    dockmakare
    attributmakare
    konsthantverkare
    manikyrist-och-nagelterapeut

    Liselotte