Marie
    Jag undrar hur svårt är det att bli antagen till NA-programmet och behöver man ha stora grundläggande kunskaper inom ämnet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marie,
    för att bli behörig till NA-programmet måste du ha minst betyg E i följande ämnen från vårterminen i å k 9 på grundskolan:
    svenska (eller svenska som andra språk)
    engelska
    matematik
    fysik
    kemi
    biologi
    + minst 6 andra valfria ämnen.
    Alla behöriga konkurrerar med sitt Mtv /Meritvärde/ som räknas ut från betyg, där F=0, E= 10 och A=20.
    Man kan komma in med 120 Mtv (det är minimikravet), dvs E betyg i 12 ämnena som krävs för behörighet (se listan ovan).
    Det händer att elever kommer in på NA, börjar läsa och upptäcker att matten är svår och fysik och kemi vill inte inte längre läsa och då vill de byta till t.ex. Samhällsvetenskapsprogrammet, Ekonomi eller till ett yrkesprogram, t.ex. El/energi.
    Andra elever trivs alldeles utmärkt med sitt val - NA-programmet. Alla vi är olika och det är tur det! *L* :-)
    Om man gillar matte, fysik, kemi, har lätt för NO ämnena - är det inga problem på NA.
    Man kan också ha lite svårare för matte och NO ämnena men är beredd att kämpa - om man t.ex. har mål att bli läkare eller veterinär (och för det krävs betyg i Matematik 4, Fysik 2, Kemi 2 och Biologi 2; kurserna som är obligatoriska på en av inriktningarna på NA och på en av inriktningarna på Teknikprogrammet).

    Det är enbart på NA och Teknik som det avancerade spåret i matte /spår c/ läses och tre kurser: Matte 1c. 2c och 3c är obligatoriska. Jämför med Estetiska & Humanistiska där enbart Matte 1b är en obligatorisk kurs och fysik, kemi och biologi inte läses över huvudet taget.

    Grundläggande kunskaper räcker det med E betyg i de ämnena, 12 st. som jag listade ovan, men sedan går det snabbt framåt - och det är det som är problemet för många - man måste trivas med att plugga mycket eller ha "talang för matte och NO ämnen" för att i annat fall blir det svårt att klara av NA-programmet.
    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    och jämföra t.ex. Matematik 1 och Matematik 3 /skillanden i hur mycket matte man läser på HU& ES och på NA & TE/.

    Har jag svarat på din fråga? Hoppas det. I annat fall är du välkommen att höra av dig igen.
    Ha det bäst!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare