Anna
    Är IB matte standard level lika svårt som matten på naturnatur? Eller är det matte Higher level som är lika svår som naturnatur?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna!

    Matte på IB SL, standard lever motsvarar i svårighetsgrad ungefär Matte 5 på den "svenska skalan". På Natur/natur läser man som obligatoriska kurser matte 1-4, dvs inte matte 5, i alla fall inte som en obligatorisk kurs.

    Då är det så att generellt sett, så är matte på IB något svårare än matte på natur/natur, men så finns det ofta (inte på alla IB gymnasieskolor, men på många av dem) att välja en "lättare matte" variant - som motsvarar ungefär Matt 3 på den svenska skalan, men i så fall blir man inte behörig till de utbildningar på svenska högskolor/universitet som kräver godkänt betyg i matte 4. Exempel på yrken, där utbildningarna ställer behörighetskrav i matte på matte 4 nivå är:

    Läkare

    Tandläkare

    Veterinär

    Civilingenjör

    Marinbiolog

    Jag råder dig gå på öppet hus>> på den gymnasieskolan dit du planerar söka gymnasieutbildning och prata med SYV och matteläraren på den skola. Du kan då bland annat fråga om just den skola erbjuder den "lättare matte" varianten på IB-programmet>>

    Det är också en mycket bra idé att boka prova-på dag som också kallas för "skuggning" (du kan gå en dag på gymnasiet och prova-på).

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV

    • : Ok, hur är det med higher level dvs HL matte på IB?
    • Milla : På HL på IB läser man mycket svår matte, som motsvarar Matematik Specialisering och början på Högskolematematik.
    • : Är man då förberred inför matte HL med ett år av matte 1c + 2c? Förstår att det beror på sin individuella förmåga , men rent generellt sätt bör det väl inte vara ett allt för stort hopp (?) Vilken matte läses av elever som går pre IB..?
    • Milla : Pre-IB året är utformat Olika på olika IB-skolor; på vissa skolor läser man svenska kurser fast på engelska men på andra skolor läser man speciella IB kurser.
    • : Motsvarar matte SL matte 1b-4 eller 1c-4?
    • Anna : Matte SL motsvarar, enligt den uppgift som vi fick från en person, som är kunnig inom IB-programmet, Matematik 5. På nivå 4 går spåren b och c "ihop" och det finns inte olika kurser högre upp än matte 3b och 3c, matte 4 finns det vara en kurs. Detsamma gäller matte 5, bara en kurs. Om du menar att det är medelsvårt spår eller det avancerade spåret man läser på IB, så kan det variera mellan olika skolor... och IB-kurser motsvarar inte de svenska mattekurser "direkt" utan bara på ett ungefär... :)
    Läs alla kommentarer