Felicia

    Hej! Jag tog studenten från naturprogrammet med inriktning natur i juni 2021 utan en examen. Jag har nu pluggat upp 300 poäng på komvux och har 200 poäng kvar. Jag har valt andra kurser än vad jag läst på gymnasiet men kommer ändå få en examen i naturvetenskap, då jag har godkänt i de krävda kurserna och gymnasiearbete. Mitt meritvärde är inte dåligt men det är absolut inte på samma nivå som intagningen på läkarprogrammet kräver. Mitt drömjobb är författare och hade tänkt läsa litteratur- och förlagsvetenskap när jag var klar med komvux. Den karriären känns dock väldigt svår att komma in i så jag hade tänkt plugga något som inte känns helt omöjligt. Jag pluggade psykologi på gymnasiet och har sedan dess verkligen velat bli psykolog, så det är ett alternativ. Två andra drömjobb är psykiatriker och gynekolog, som båda kräver en doktorsexamen innan man kan specialisera sig. Jag som ”F:at” de flesta kurserna som doktorsprogrammet kräver (fysik 2 & matte4) och nu valt att plugga upp andra kurser istället för dem, finns det nån chans för mig att ändå plugga mot en läkarexamen? Eller ska jag ge upp de drömmarna och bli psykolog istället (som inte är lika krävande)? Tacksam för tips och råd! Vänligen, Felicia Hellqvist

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia!
    du nämner några olika drömyrken, bl.a författare, specialistlärare och psykolog.
    Om du har en realistisk chans att komma in på läkarprogrammet, eller inte - kan inte jag svara på, för att jag vet inte varför du fick icke-godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet till läkarprogrammet. Om du vill försöka komma in på läkarprogrammet, måste du både ha examensbevis från komvux + godkända betyg i matte 4, fysik2, kemi2 och biologi2 (obehöriga kan inte komma in på svenska högskoleutbildningar). Gör också helst högskoleprovet.
    Du kan också testa läsa psykologi på högskolenivå, t.ex söka till en fristående kurs i psykologi, när du fått ut ditt examensbevis från komvux. Du kan också söka till psykologprogrammet och om du kommer in testa läsa där - det går ju att hoppa av om du kommer på att du vill göra ngt annat i stället.
    Vad gäller bli författare, så är det svårt att försörja sig för allra de flesta som vill jobba som skribenter av olika slag endast på sitt skrivande - i alla fall i början av skrivar-karriären. Det finns många olika "författaryrken", bl.a Manusförfattare (utbildning kan finnas inom yrkeshögskola). Se exempel på en yrkeshögskoleutbildning: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/manusforfattare

    Du får gärna kika på yrken som på olika sätt "liknar" ett av dina drömyrken - Författare. Det finns säkert många fler "liknande yrken", men nedan får du några exempel:

    Bibliotekarie

    Bloggare

    Copywriter

    Filmyrken

    Förlagsredaktör

    Inspicient

    Journalist / Reporter

    Korsordskonstruktör

    Lektör

    Levnadstecknare

    Poet

    Radiopratare

    Skribent

    Stå-upp komiker

    Sufflör

    Talskrivare

    Du är fortfarande rätt så ung och kan kanske vinna på att skaffa dig arbetslivserfarenhet först: om du kan få jobb, jobba ett tag och då har du också mer tid att fundera över vad du vill göra sen, vilken utbildning du vill gå och vilket yrke du i första hand vill satsa på.

    • : Okej! Tack så mycket för hjälpen!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!