Stella

    Hej! Jag är en tjej som precis har börjat 1.an på gymnasiet. Redan nu har jag drömmar och planer av vad jag vill göra i framtiden. Jag går Ekonomiprogrammet och skulle tycka det var otroligt kul att göra något med det i framtiden, och min största dröm är att bli egenföretagare. Min lön är väldigt viktigt när jag skaffar jobb och tror att egenföretagare är ett bra alternativ? Vad tror du? Men hur går jag då tillväga? Jag hade förstås tänkt mig att gå på högskola efter gymnasiet och hade även velat skaffa lägenhet då, men på något sätt måste jag tjäna in pengar samtidigt för att klara av att ha en lägenhet. Vad finns det för alternativ att göra för liknande jobb? Såsom ett extra jobb utöver studierna för att tjäna in pengar som om jag hade ett fast jobb? Och hur går jag tillväga sedan när jag är klar med studierna och vill starta eget? Kan man börja lite smått under tiden eller hur? Hoppas mina frågor var begripliga :) Mvh Anonym!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kika gärna på Framtid.se/egenforetagare
    Starta eget kan man inom många olika branscher, t.ex inom "grön sektor", som krögare, som antikhandlare mm. Det är inte alla egnaföretagare som lyckas så bra med sina företag att de kan ta ut hög lön. Det är vanligt att första åren som egenföretagare kan man inte ta ut någon lön, över huvudet taget utan måste leva på sparade pengar eller ha familjemedlemmar som försörjer en.
    Det finns givetvis företag som börjar gå bra nästan från början, men det är mindre vanligt. Om man går Arbetsförmedlingens kurs om att starta eget, får man höra att det vanligaste är att man jobbar 12 timmar/dagen alla dagar i veckan (utan några lediga dagar) under de första åren som egenföretagare och att börja ta ut lön kan man förvänta sig efter 2 års arbete (om det är så att företaget inte gick i konkurs innan dess). Det är fler företag som går i konkurs under första året än de som överlever sitt första år. Lyckas som egenföretagare kan man om man har en hållbar affärsidé, är beredd att jobba mycket hårt + har tur. T.ex företag inom besöksnäringen kan gå i konkurs pga Covid-19 (som inte alls är deras fel men som påverkar de mycket hårt).

    UF-företagande ger gymnasieelever möjlighet att testa driva företag under ett år (ofta under år2 på EK/ekonomi men ibland även på andra gymnasieprogram).

    Tips!
    försök få extrajobb och/eller sommarjobb (inom vilken bransch som helst men kanske i första hand hos ngn som driver ett litet eget företag - på så sätt skulle du både skaffa dig arbetslivserfarenhet, generellt sett, få lön och kunna börja spara pengar för att i framtiden kunna starta eget + få "nära"inblick i livet som egenföretagare).