Anton
    Hej, jag kämpar att komma in på en utbildning som jag har drömt om länge och snart ska mina betyg sättas då jag går på komvux. Jag frågade min lärare hur det går med mig och hon sa VI GÖR DET BÄSTA AV ALLT, SÅ FÅR VI SE HUR DET BLIR AV TILL SLUT? Hur tycker du att jag ska tolka det här? Visst jag kan fråga igen men jag vågar inte riktigt för läraren är lite argsint av sig.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Anton,
    jag råder dig fråga om du just RISKERAR ATT BLI UNDERKÄND /dvs få betyg F/ på kurserna och om du i så fall bör göra extra uppgifter eller läsa om en del av kursen - för att du vill göra ditt bästa för att få ett godkänt betyg.
    Däremot om du ligger klart på E eller över, dvs du blir godkänd på kursen men läraren inte kan säga om det blir B eller C betyg - är det en helt annan sak. Här finns det inte så mycket att göra mer än att du gör ditt bästa i varje kursmoment.
    Du som studerande har rätt att få veta om du riskerar att få betyg F och i så fall - handledning till att klara av kursen.
    Det finns inte någon "rätt" att få ett godkänt betyg. Det är inte alla studerande som kan uppnå godkända betyg i alla kurser. Kanske måste man läsa om kursen eller i vissa fall - kommer det inte att gå, oavsett hur många gånger man läser en kurs. Det är ett generellt påstående. Jag menar absolut inte att du inte kan få bra betyg. Jag känner inte dig & din kapacitet.
    Jag menar bara att du kan inte en rättighet i att kräva ett godkänt betyg men du har rättighet i att kräva få veta om du riskerar att inte få minst E på kursen - och detta bör du få svar på i god tid så att du hinner försöka läsa mer med mål att få minst E i kursen.
    Så - mitt råd till dig är att du ställer om frågan /se överst i detta svar/ och i fall du inte får ngt. svar som du tycker är relevant och till hjälp för dig - kan du gå prata med rektor på komvux. Det är alltid rektor som är ytterst ansvarig.
    Ang. det svar som du har fått, så gissar jag på att läraren tänker så här: om jag säger att det lugnt, så slutar eleverna anstränga sig under resterande delen av kursen. Så - om jag inte hade möjlighet att få mer info- /dvs bara utifrån det svaret som du har fått/ så gissar jag på att du INTE ligger i farozonen för underkänt.
    Kan inte garantera ngt., men det är min kvalificerade gissning utifrån de erfarenheter som vi har: eleverna och lärarna berättar ofta liknande saker och i detta fallet så låter det som att läraren inte vill att du börjar lata dig pga du får svar att det är "helt lugnt".
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mvh
    ANNA SYV