Robin
    Hej, mitt namn är Robin och jag har lite funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

    Jag är 27år, jag vill göra ett karriärbyte och funderar på hur man skall gå till väga för att utbilda sig inom Marknadsföring som vuxen? Är det högskola som gäller? Vuxenutbildning? Kan man läsa en gymnasieutbildning inom Marknadsföring via Vuxenutbildning? HJÄLP!

    Jag vill helst inte bara ta en enstaka kurs eller två utan jag vill helst gå ett fullständigt program för att sedan få ett diplom vilket underlättar vid arbetssökandet efteråt.

    Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med mina funderingar och att ni förstår mina tankar!

    Tack i förhand!

    /Mvh Robin!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    om du redan har en gymnasial utbildning "i bagaget" är det Eftergymnasial utbildning som i första hand är aktuell för dig och de finns inom olika skolformer - både på högskolor/universitet, inom Yrkeshögskola och hos privata utbildningsanordnare.
    Kika på de aktuella yrkeshögskoleutbildningar - hela utbudet finns på www.yhguiden.se -
    exempel: https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/internationell-saljare-marknadsforare-sthlm

    https://www.yhguiden.se/utbildning/salj-marknadshogskolan/digital-marknadsforare-gbg

    ***************
    Inom högskola/universitet finns väldigt många olika program som kan leda till yrken inom Marknadsföring. Saken är den att yrken inom marknadsföring är i Sverige ej reglerade, dvs finns inga strikta regler om vilken utbildning krävs. Varje arbetsgivare kan själv bestämma vem hen anställer för att jobba med marknadsföring. Det gör det väldigt svårt att ge råd ang. utbildning på det området.