Isabelle
    Hej!
    Jag känner att jag skulle vilja börja plugga efter vintern och har lite svårt att komma på vad det är jag vill plugga. Jag vet att jag vill jobba som chef och att jag gillar att jobba med människor. Vilka program finns det? Jag skulle behöva lite hjälp att komma på vilken utbildning som kan passa för just mig. Jag har verkligen ingen koll på skolor eller utbildningar. Vänligen Isabelle

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    har du examensbevis från gymnasiet? och i så fall från vilket program? Har du läst efter gymnasiet eller jobbat - och i så fall var och med vad?
    Att bli chef, om du menar Arbetsledare som har personalansvar, kan man efter tusentals olika utbildningar. Finns dock ingen garanti på att kunna bli en chef, oavsett vilken utbildning man läser. Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/chef och för övrigt så finns det på www.framtid.se över 2.ooo yrkespresentationer och du är välkommen att kika på hur många av dem som helst.
    Vill du läsa på högskolenivå? eller kan du tänka dig läsa på t.ex en yrkeshögskola?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej! Jag läste ekonomi ekonomi på gymnasiet och blev diplomerad gymnasieekonom. Efter så har jag jobbat med bland annat telefonförsäljning och butik. Nu jobbar jag som teamleader på Åhléns. Jag vill inte plugga i mer än 3 år helst och kan tänka mig både högskolenivå och yrkeshögskola, vad är bäst och vad är skillnaden? Jag ska sätta mig och läsa igenom länken du skickade med.
    • Mikael :

      Kika gärna på https://www.yhguiden.se/anordnare/frans-schartaus-handelsinstitut och deras yrkeshögskoleutbildning Butiksledning.