Ida

    När jag gick i gymnasiet hade jag matematik 1b och 2b, jag fick godkänt i 1b men klarade inte 2b! Jag vill nu läsa upp det på komvux! Måste jag läsa 2b eller kan jag läsa 2a? Vad är skillnaden?

    • Milla : När du gick ut gymnasiet fick du ut Examensbevis eller Studiebevis? Vet du om "din högskoleutbildning" kräver matte 2 för särskild behörighet?
    • Ida : Jag har fått gymnasieexamen och behövde inte klara matematik 2b för min linje, sambeteende!
    • Milla : Jag har skrivit ett svar till, var god se nedan.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    du svarade i kommentaren till din fråga om att du fick gymnasieExamen, alltså Examensbevis från Sam/Beteende. Matematik 1b och 2b är obligatoriska kurser för examensbevis från Samhällsvetenskapsprogrammet men matematik 2b får ingå med F-betyget. För att höja ditt meritvärde kan du läsa matematik 2a (eller 2b eller 2c). Matematik 2a är lite enklare (lite lättare att få högre betyg i). Får du högre betyg i matematik 2a än du hade i matte 2b, kommer matte 2a-betyget räknas in i stället för betyget i matte 2b när du söker till en svensk högskole-Universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare