alma080

    Hej! Är en tjej som snart ska söka till gymnasium. Vill gå Samhäll Media men hittar ingenstans vad man får göra. Vad kan man få göra när man går Samhäll Media till exempel? Och ännu en fråga. Får man lika många poäng i Samhäll Media som man får i de andra Samhällsinriktningarna? Samt går man psykologi? Och gör man de alla åren? Tack för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    titta på Programplan för SA på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf Börja med att titta på Inriktningen Medier, Information & Kommunikation, se vilka inriktningskurser som ingår; alla de är obligatoriska. Vad gäller ämnet Psykologi, så ingår kursen psykologi 1 som programgemensam, alltså är obligatorisk på alla inriktningar; och kursen psykologi 2a ingår i den inriktningen som du frågar om. Det är "små kurser" på 50 poäng/styck; De flesta gymnasiala kurser är större, på 100poäng. Man kan hinna läsa båda kurser i psykologi på ett läsår, eller så förläggs de på två år, eller t o m med få lektioner per vecka kan skolan förlägga kurserna på 3 år (t.ex att man läser en kurs på tre terminer och sedan nästa kurs på tre terminer). Det är upp till gymnasieskolan att förlägga kurserna under kortare eller längre perioder. Obligatoriska kurser måste erbjudas. Som valbara kurser kan man på SA, alla inriktningar, läsa de kurserna som du i programplanen ser i listan med rubrik PROGRAMFÖRDJUPNING. På den inriktningen du fråga om ska eleven ha 400 poäng programfördjupningar, fördelade på hela gymnasietiden, men ofta läser eleverna hälften av det (alltså 200poäng) under årskurs 2 och ännu 200p. under åk3. Återigen är det upp till gymnasieskolan att fördela hur snabbt kurserna läses. Det är inte förbjudet att införa den så kallade "koncentrationsläsning" när eleverna läser få kurser i snabb takt, får betygen och sedan läser ännu några till kurser i snabb takt... och så vidare.
    Hur mycket psykologi kan man läsa på gymnasiet? Det finns tre kurser i ämnet psykologi och två av dem tre är obligatoriska på den utbildningen som du frågar om. Den tredje kursen heter Psykologi 2b, och den är också på 50 poäng, och bygger på kursen psykologi 1. Man kan, alltså (efter psykologi 1) läsa både psykologi 2a och 2b samtidigt eller läsa psykologi 2b först och 2a sen, eller tvärtom. Psykologi 2b är en valbar kurs på SA (gäller alla inriktningar) och om just din gymnasieskola kan erbjuda välja den, så kan du göra det. Gymnasieskola kan, annars, själv välja vilka "valbara kurser" eleverna ska läsa.
    Hänvisningar, lästips:
    Läs om samhällsvetenskapsprogrammet på gymnasieGuiden.se/SA

    Studie- och yrkesvägledare