Christina
    Hej!
    Jag är så himla kluven. Har jobbat i restaurangbranschen i många år och tycker det är så himla roligt samtidigt som jag är väldigt bra på det, därför vill jag söka Gastronomiprogrammet värdskap på Umeå universitet. Samtidigt är jag extremt intresserad av att läsa till studie- och yrkesvägledare och tror att yrket hade passat mig så bra, trivs väldigt bra i skolan också. Hur vet man vilket som är rätt och vad ska man välja? Något man VET att man tycker är roligt och är bra på, eller något man TROR man tycker är roligt och är bra på? (Kan väl tillägga att Studie- & yrkesvägledarprogrammet jag vill gå är i Malmö, där jag helst av allt vill bo).
    Med vänlig hälsning
    CM
    • : Hej! Min kommentar verkar ha försvunnit! Men i alla fall, jag är inte SYV, så vänta tills du får svar av SYV (de rättar och lägger till info). Med tanke på att du redan har års erfarenhet inom branschen och tycker att det är roligt så är det en bra idé att gå på det! Det råder en liten konkurrens om jobben som kock, och om du lägger till din erfarenhet samt en universitetsutbildning så har du karriärsmässigt en väldigt bra bas! SYV däremot har en arbetsmarknad som är balanserad, lika många examinerade som det finns jobb. Risken finns att du inte får fast tjänst efter examen, eftersom det kanske finns någon med erfarenhet som konkurrerar med dig. Men jag skulle rekommendera att du hör av dig till SYV på vuxenutbildning i din kommun, och höra om det finns möjlighet att ha praktik på någon skola (jag vet ej om det går, men värt ett försök) alternativt via arbetsförmedlingen! Men det är min åsikt! Vänta tills du fått svar från SYV som sagt! Önskar dig lycka till i dina kommande studier! MVH,
    • Anna : Det är synd om en kommentar försvann. Jag kan inte se att någon kommentar tagits bort av dig själv eller av vår administratör. Kanske har du inte skickat eller sparat... och gick till en annan sida. Synd om text försvinner. Om du minns vad det var du skrev, upprepa din kommentar i så fall.
    • Mikael : Hur går det, Christina? :) Fick du kontakt med några SYV-ar? Vi kan berätta hur en "vanlig arbetsdag" för en SYV KAN SE UT - men den kan se ut på många olika sätt också, beroende på var man jobbar som SYV. Hör av dig igen och berätta hur det går!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Christina!
    Du känner till restaurangbranschen men känner inte till SYV-branschen lika väl.
    Jag kan ge dig tips på att bekanta dig med SYV-branschen lite mer. Du kan t.ex besöka Arbetsförmedlingen och prata med en Arbetsvägledare. På vissa AF kontor har Arbetsvägledare Drop-in och på vissa andra får man boka tid på förhand.
    Man behöver inte vara arbetslös för att kunna få hjälp på Arbetsförmedlingen.
    Du har rätt att skriva in dig som "ombytessökande" = en person som har jobb med vill söka ett annat jobb /vill byta jobb/.
    Det kan hända att du måste vara inskriven på AF för att kunna gå på praktik hos en SYV.
    Be att få sitta med när arbetsvägledare har några samtal med arbetssökande.
    Säg som det är: att du funderar på att söka till SYV-programmet men vet ej vad jobbet går ut på och vill "gå bredvid", sitta med på samtal vid några tillfällen.

    Kontakta din gamla grundskola och din f d gymnasieskola och fråga SYV-ar som jobbar där om du kan sitta med på några samtal och kanske t o m vara med under en hel arbetsdag.
    Allra bästa skulle vara om du kunde gå på praktik i ett par veckor - och AF kan ordna en sådan praktik åt dig, men för det måste du bli inskriven på AF. Du kan skriva in dig som "ombytessökande".

    Det finns mycket info att läsa om SYV-yrket och här får du länkar till de sidor som jag kan rekommendera:
    http://www.framtid.se/yrke/studie-och-yrkesvaegledare
    http://www.fragasyv.se/info/vad-kan-syv-gora - och du kan klicka på alla de "blåa orden" i texten och komma vidare till andra sidor med mer info
    http://edu.mah.se/sv/Program/LGSYL - här kan du se en liten film där en SYV berättar om sitt yrke

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig.
    Hör av dig igen och berätta hur det går.
    Lycka till med din studieplanering och yrkesval!
    ANNA