Max

    Hej!

    Jag vill få en kandidatexamen som fokuserar på mänskliga, barns och kvinnors rättigheter men jag har tyvärr inte hittat något sådant kandidatprogram. Jag har funderat på att påbörja ett kandidatprogram som endast handlar om mänskliga rättigheter, men då får jag bara någon enstaka kurs som även inkluderar kvinnor och barn. Jag har därför funderat på att bygga min egna kandidat av fristående kurser men jag är lite osäker på ifall det skulle vara möjligt att kombinera dessa tre områden. Det jag läst hittills på nätet (olika högskolor/universitets hemsidor) om fenomenet är att en måste ha minst 90 hp inom ett huvudämne, vilket väcker frågan ifall jag måste välja vilket av dessa områden jag vill ha som huvudämne. Är det bara en tolkningsfråga gällande vad jag kan kalla mitt huvudämne eller måste jag välja mellan dem tre områdena jag är intresserad av? Jag vet heller inte riktigt vad jag skulle kunna kalla min kandidatexamen.

    Jag har också frågor kring utlandsstudier när en sätter ihop fristående kurser till en kandidat. Är "utbytestermin" eller "utbytesår" ett alternativ om en väljer att inte läsa ett kandidatprogram? Hur mycket kan en läsa utomlands och tillgodoräkna kurser från andra länder?

    Tacksam för svar Max

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Max,
    du måste få svar på dina frågor på den institutionen där du vill ta din examen. Detta för att väldigt mycket får varje lärosäte bestämma självt. T.ex om utlandsstudier (och i så fall vilka) får tas in i kandidatexamen bestämmer också varje lärosäte självt. Du kan därför få olika svar på olika universitet och högskolor.
    Om du tidigare inte har läst på högskolenivå kan du då söka "någonting" inom "på ett ungefär" det som du är intresserad av och testa läsa på högskolenivå + du kommer förhoppningsvis även ta in betygen i de kurserna in i framtida kandidatexamen.
    Att du inte hittar ett program som passar dig som bäst kan bero på att de flesta utbildningar börjar på höstterminen och endast mindre antal - börjar på vårterminen. Det är möjligt att ngt program som skulle passa dig börjar på höstterminen (utbildningsutbud fastställs till mitten på mars, när anmälningsperioden börjar).
    Prata med studievägledare på den institutionen där du vill ta examen.
    Vänligen och lycka till!
    Julia