Maj

    Hej! Hur ser framtiden ut för en civilingenjör som gått industriell ekonomi på KTH? Hur ser framtiden ut för en ekonom som har läst business and economics vid Handelshögskolan i Stockholm? Med framtiden tänker jag på hur arbetsmarknaden kommer att se ut, och vilka jobbmöjligheter som är vanligast. Till exempel fick jag höra från någon att industrin kommer att ta mindre plats framöver, vilket verkar betyda att det lönar sig mer att läsa vid HHS?

    • Maj : Tack Milla! Är en I-civilingenjör lika bra rustad för ekonomiska jobb som ”rena ekonomer” samtidigt som de också kan ha tekniska jobb?
    • Milla : Kan tyvärr inte svara på den frågan. Jämför vilja kurser som ingår i programmen. Sedan spelar det också roll om den studerande blev med "nöd och näppe" godkänd eller om hen kan all innehåll i kurserna så bra att hen skulle förtjäna A+++ i betyg om ett sådant betyg kunde ges. Vid sidan av programmen kan man också läsa kurserna eller bedriva självstudier + arbetslivserfarenhet spelar också roll för hur bra rustad man blir inför arbetsmarknadens utmaningar. Testa fråga studievägledare på de programmen där utbildningarna ges. Du får sedan gärna återkomma och berätta för oss vad du fick för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    med examen som civilingenjör med inriktning industriell ekonomi kan man på sikt även bli en Aktiemäklare - se avsnitt Utbildning på framtid.se/yrke/aktiemaklare
    Civilingenjörsprogrammen är i Sverige 5-åriga och på så lång tid framåt är det egentligen omöjligt att vara säker på hur arbetsmarknaden kommer att se ut.
    Kandidatprogrammen är 3-åriga och man kommer ut i jobb två år tidigare, om man får jobb direkt efter examen (jämfört med en 5-utbildning). Att jobba och få lön under två år, jämfört med att studierna och låna pengar hos CSN som sedan ska betalas tillbaka (syftar här på lånedel av studiemedel) ger en stor tillskott till livslönen.
    Ang.vilka yrkesroller och arbetsplatser man kan "hamna" på efter en viss högskole-universitetsutbildning (i alla fall några exempel) borde man kunna hitta på utbildningarnas egna hemsidor; fråga annars de som jobbar på utbildningen om de kan dela med dig resultat av uppföljningen (var deras f d studerande jobbar idag).
    Arbetsmarknaden förändras och även nya yrken skapas. Du kanske kommer jobba inom något yrke som idag ännu inte finns. Kika gärna på några exempel på de "nya yrken": blogg/Se-in-i-framtiden!

    Studie- och yrkesvägledare