eeeeeeee

    jag visste inte att matte 4 krävdes i teknikinriktingar på högstadiet så jag vale inte det som ind val. jag går i 3an så det är försent att ändra mig. finns det möjlighet att studer vidare i höstadiet innom design eller programering utan matte 4? måste jag missa ett år för att ta igen? kan jag läsa matte 4 i jull och sommarlov för att komplettera? varför är matte 4 inte obligatoriskt om jag inte kan studera vidare innom teknik utan det? jag hade ingen aning om att man måsta ta matte 4... jag har häller inte fysik 2 som indval är både högskoleingenjör och civilingenjör omöldigt för mig i 2024?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill börja med att påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet, t.ex finns många utbildningar inom de kunskapsområden som du nämner i din fråga - inom yrkeshögskola. Ingen yrkeshögskoleutbildning kräver varken sig matte 4 eller fysik 2 (i alla fall vad jag känner till).
    Inom matte räcker det ofta - inför en yrkeshögskoleutbildning - med godkänt betyg i matematik 2. Fysik1 krävs för pilotutbildningen (som också ges inom yrkeshögskola men också på privata skolor).
    Titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/kyh/processtekniker-smart-industri
    yhguiden.se/utbildning/foeretagsuniversitetet-ab/fullstack
    yhguiden.se/utbildning/malmo-tillskararakademi/designer-produktutvecklare-3D
    yhguiden.se/utbildning/hyper-island/interactive-art-director

    Vad gäller utbildningar till Civilingenjör och Högskoleingenjör så ges de i Sverige på universitetsnivå (på universitet eller på högskolorna) och för behörighet krävs att man har Grundläggande behörighet + även godkända betyg i gymnasiala kurser matematik 4, fysik 2 och kemi 1. Även andra kurser kan eventuellt krävas om programmet har någon sort "biologisk inriktning" lär kurserna i biologi ingå i särskild behörighet och programmen med internationell inriktning brukar även kräva att man har godkänt betyg i moderna språk 3. Obehöriga kan inte antas till svenska högskole-universitetsutbildningar. Sista dag för komplettering av ansökan (om man söker till HT24) blir den 20 juni 2024. Med det konstaterat, så kan jag inte säga att det blir helt omöjligt för dig att komma in på en svensk utbildning  till Civilingenjör eller Högskoleingenjör med start hösten 2024 för att det kan uppstå en situation att få behöriga söker till en viss utbildning och då brukar SEN ANMÄLAN öppna och då kan man söka senare (när sen anmälan har öppnat). För att göra just SEN anmälan måste man vid anmälningstillfälle vara behörig.
    Hinner du läsa matte 4 och fysik 2 för att kunna göra sen anmälan? För det första, så vet man inte på förhand om sen anmälan till någon utbildning som du är intresserad av kommer att öppnas... för det andra, så vet jag inte om komvux i din kommun erbjuder sommarkurserna. Läser man matematik 4 på heltid tar det fem veckor; läser man fysik 2 på heltid tar det också fem veckor. Att läsa de två kurserna kan man, i bästa fall, på 10 veckor. Komvux brukar inte ge möjlighet att läsa snabbare än på heltid.
    Det finns också en teoretisk möjlighet att bli behörig genom prövningar. Du måste i så fall skaffa dig kunskaperna på egen hand. Att hitta en prövning som man kan göra under sommaren är ganska svårt.
    Allt detta som jag skriver ovan vet jag av erfarenhet. Det är därför som jag svarar att chansen för dig att komma in på utbildning  till Civilingenjör och Högskoleingenjör som startar hösten 2024 är mycket liten. Det är mycket som ska "klaffa" för att det ska bli möjligt.
    Vad kan du göra?
    Titta på andra utbildningar, som inte kräver matte 4 och fysik 2. Planera för att komplettera med matte 4 och fysik 2 under hösten 2024 och se om du kan söka någon utbildning som startar Våren 2025.

    Studie- och yrkesvägledare
    • eeeeeeee :

      skulle det gå att nå dessa examens med individuella kurser utan matte4 och fysik 2?

    • Milla :

      Jag tror inte det; inte i Sverige... Civilingenjörsexamen kan i Sverige tas ut endast genom studier på civilingenjörsprogrammet eller möjligtvis genom studier på högskoleingenjörsprogrammet + sedan på masterprogrammet. Att läsa genom fristående kurser (om man vill uppnå universitetsexamen) är mycket krångligt; man behöver i så fall söka till varje ny termin och varje gång riskera att inte komma in på kurserna... det kan ta "stop" när som på grund av att antingen ingen kurs du behöver läsa ges som fristående eller att du söker men inte kommer in. Kurserna som ingår i programmen som kräver matte 4 och fysik 2 är så pass svåra att det krävs att man har de kunskaperna (alltså de kunskaperna som motsvarar godkända betyg i matte 4 och fysik 2, annars skulle inte de betygen krävas).
      Att uppnå Högskoelingenjörsexamen genom fristående kurser är kanske inte helt omöjligt. Kontakta studievägledare på de institutioner där du vill ta ut din examen för mer information. Men det är i vilket fall väldigt krångligt och inga garantier kan på förhand ges att det inte kommer ta "stopp" redan efter första terminen. Utbud av utbildningar fastställs till första dagen i anmälningsperioden; vilka utbildningar som blir sökbara med start våren 2025 vet man i mitten av september 2024 och "så vidare..." du kan inte på förhand planera vilken kurs du ska läsa "näst-nästa termin" för att du vet inte vilka kurser som blir sökbara och om de blir sökbara vet du inte om du kommer in eller inte. Det är i mångt och mycket därför kurserna sätts in i Program - då behöver man söka en gång, och i fall man kommer in har man sedan platsgaranti på alla kurser som ingår i programmet.

    • eeeeeeee : är det försent att byta till matte 4 och fysik 2 och plugga in det jag missat under jullovet? är mitt ända val att ta dessa 2 kurser i 1 termin och börga högskolan terminen efter? jag kan inte hitta dessa kurser i göteborgs komvux sida.
    • Milla : ang.möjlighet att på din gymnasieskola "hoppa in" i pågående kurser matematik 4 och fysik 2 måste du fråga på din skola.
    • Milla :

      Frågor om vuxenutbildning i Göteborg kan du ställa på Telefon 031-368 30 00 eller E-post: [email protected] Ansökan till komvux i Gbg kan du göra under deras Ansökningsperioder. OBS! du måste få ut ditt examensbevis eller studiebevis från gymnasiet, alltså bli "färdig" med gymnasiet innan du kan påbörja läsa på komvux. Jag tror du kan göra ANSÖKAN under våren men kursstart måste ligga efter det att du har gått ut gymnasiet. Datum (bland annat när ansökningsperioder ligger) för komvux i Gbg - se goteborg.alvis.se/viktigadatum Sådana vanliga kurser som matematik 4 och fysik 2 kommer garanterat finnas inom utbildningsutbud i en så stor stad som Göteborg.

    Läs alla kommentarer