Alaa
    Jag kom till Sverige när jag var 16 år gammal och hamnade på någon introdukton programm i ett gymnasie för att bli behörig till svensk gymnasium. När jag kom in på naturvetenskapliga programmet läste jag bara 1 år på vanligt gymnasieskola efter det blev jag 20 och valde att fortsätta läsa på vuxenutbildningen för att sedan få gymnasieexamen därifrån. Räknas detta som komplettering? Tillhör jag urvalsgruppen BII då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du i ditt examensbevis från komvux har minst 1600 poäng från kursen med komvux-kod, alltså lästa på komvux, och Max 800 poäng, alltså Max en tredjedel gymnasiala kurser, lästa på gymnasiet- då är ditt examensbevis Inte en komplettering och du prövas med det i BI, direktgruppen.
    Men om du i ditt examensbevis från komvux har mer än en tredjedel gymnasiala kurser, där du fick betygen på gymnasiet, och alltså färre än 1600 poäng från komvux då är ditt examensbevis-en Komplettering och du prövas i BII.