seort70

    Hej! Det är min första vecka som Syv på ett gymnasium heter Thoren Business School ligger i Medborgarplatsen. Jag har fått uppdrag att kolla upp kriterier på Skolverket ang. hur jag kan ordna IAP för elever vid åk2 inför åk 3. Jag behöver gå genom deras studieplaner och se vilka ämnen som de har fått F. Kan ni vägleda mig hur processen går till? Mvh Sepideh Moberg

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    vi har skrivit en sammanfattning om IAP på Frågasyv.se/info/individuellt-anpassat-program - där det även finns några länkar som leder vidare till relevant information bl.a på skolverkets webb. Det stämmer att rektors beslut om individuellt anpassat program bör fattas innan eleven går ut årskurs 2. Syftet med IAP är att eleverna - vid byte av program - inte ska behöva läsa ett extraår. Att eleverna som inte bytt program fick några F-betyg i kurserna är inte en giltig anledning att ordna IAP för de eleverna (detta är min uppfattning som är baserad på information från skolverket samt några sakkunniga). 
    Exempel när IAP är befogat (som det är tänkt det ska funka): en elev läste årskurs 1 på ett nationellt program men bytte sedan (på sommaren mellan år1 och 2) till ett annat gymnasieprogram. Eleven saknar betyg i någon eller några kurser som lästes på den nya skolan "förra året" och eleven på sin gamla skola ej läst de kurserna. Utan individuellt anpassat program kommer elever behöva läsa alla 3 år på det nya programmet för att ha en chans att uppfylla kraven för examensbevis. Med IAP kan eleven uppfylla kraven för examensbevis från det nya programmet utan att behöva gå om årskurs1. OBS! alla kurser under "gymnasiegemensamt" måste eleven ha betyg i (en sort undantag är ämnet matematik - på nivå 1 får vilken som helst kurs ingå i examensbevis: matte 1a, 1b och 1c - detta gäller alla nationella program; på nivå 2 kan eleven ha "fel spår" i matte om det framgår i rektors beslut om IAP). 
    IAP går ut på att kurserna som är Programgemensamma, Inriktningskurserna och programfördjupningar kan bytas ut mot andra kurser. Dock antal gymnasiala poäng som ingår i examensbevis från gymnasiet är ändå 2500poäng (ej färre poäng) och max F inom 2500poäng är 250p. Alltså, måste eleven alltid ha minst 2250 godkända poäng.
    Jag kan inte se att IAP skulle hjälpa en elev att uppnå kraven för examensbevis om hen fick några F i kurserna under år1 och/eller 2. En elev som fick F-betyg på gymnasiet har rätt att göra prövning. Om skolan kan ge eleven möjlighet att läsa om (alltså läsa en gång till) samma kurs, som hen fick F i, är det jättebra (fördelaktigt för eleven men ej ingår i elevens rättigheter).
    ***
    Jag undrar om du egentligen tänker på Reducerat gymnasieprogram och inte på IAP, Individuellt anpassat program?
    Hänvisning/lästips: gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen?

    Studie- och yrkesvägledare
    seort70 SYV

    Hej Milla, 

    Tack så hemskt mycket för svaret. :-) Jag har fått förfrågan om IAP för åk 2 elever som fått F i olika ämnen och om jag kan ordna IAP för dem. Tanken är om jag kan byta kursen mot ngn annan kurs eller inriktning som eleverna kan klara. Jag kan absolut läsa om reducerat gymnasium. Tycker du att det passar mer de eleverna i detta fall? 

    Idag ska jag kolla på elevernas betyg i åk 2. Ska få min jobbdator idag.

    Tack på förhand!

     

    • Milla : Är målet med det uppdraget du ska göra att så många elever som möjligt ska kunna få ut examensbevis i slutet av år 3? eller är det ett annat mål som du/ni har i sikte, i så fall vilket mål är det?
    • Milla :

      Reducerat gymnasieprogram ger inte möjlighet att ta ut examensbevis och eleven blir med det obehörig till svenska högskole-universitetsutbildningar. De elever som går ut från gymnasiet med Studiebevis (alltså de som inte uppfyllde kraven för examensbevis) kan komplettera upp till examensbevis på komvux. Om kraven för examen från gymnasiet var god se gymnasieguiden.se/examen

    Frågor och svar taggade med 'forska' (4 st.)

    • blivande elev universitet

      Som läkare jobba med utveckling inom bioteknologi?

      Hej! Jag är en student just nu som snart har studerat ett år kandidat i matematik vilket jag gillar men inte ser mig själv jobba med. Jag funderar främst just nu på att söka till läkare eller civilingenjör i bioteknik. Som läkare anser jag att...

      Milla : : Hej!Det är fullt möjligt att kombinera medicin och teknik för att arbeta inom bioteknik och biomedicin. Här är några sätt man kan göra det på:1. Utbildning till... Läs hela svaret
    • Kajsa

      Kan man forska som barnmorska?

      Hej! Jag undrar om man kan forska som barnmorska! Jag tycker det är kul med cellbiologi, genusfrågor, kvinnosjukdomar sexuell hälsa och sådana saker. Jag gillar alltså både biologiperspektivet och samhällsperspektivet och hur de går in i varandra. Därför känns det som att forskning och...

      Anna: : Hej Kajsa,det tar rätt lång tid innan man kan få legitimation som barnmorska. För behörighet till barnmorskeprogrammet krävs det av Socialstyrelsen utfärdad svensk legitimation som... Läs hela svaret
    • Hanna

      Arkitekt eller psykolog?

      Hej, Jag läser sista året på sam sam och är fundersam på om jag ska välja att läsa arkitekt- (jag läser Naturkunskap 2 och har då behörighet) eller psykologprogrammet. Båda programmen tilltalar mig och när jag frågat folk omkring mig tycker hälften arkitekt, hälften psykolog. Med vilket...

      Anna: : Hej Hanna, internationellt sett, så tror jag det är Arkitekt som är mer gångbart än psykolog, därför att inom psykologi finns det olika "skolor" och olika sätt att se på saker och... Läs hela svaret
    • Hanna

      Läkare, biomedicinare eller psykolog?

      Hej, Jag har ett år kvar på naturvetenskapliga programmet inriktning natur och är väldigt kluven i vad jag ska läsa senare. I något år har jag varit väldigt inriktad på att bli läkare för att sedan bli forskare neuroendokrinolog eller psykologi, men efter flera sjukhusbesök i sommar har...

      Anna: : Hej Hanna, vilken spännande fråga, men som också är svår att svara på. Du skriver "svår för att forska" - och jag tror du menar inte att kunskaper eller ambitioner inte... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga