elev
    Jag vill plugga IB och undrar hur det går när man söker till högskolan, angående vilka ämnen man läser. Under IB läser man ju bara 6 ämnen, så hur kan man då komma in på t.ex handels i Stockholm där de kräver "matematik 3b eller 3c, svenska 3, historia 1b, samhällskunskap 1b, engelska 6 och moderna språk 3", vilket inte alla går att läsa, eftersom du måste läsa en science också. Jag funderar på att plugga datateknik på KTH, alltså behöver jag då ha pluggat "Fysik 2, Matematik 4 och Kemi 1", vad skulle refererande vara på IB och vad måste man plugga då, tänkte plugga Math HL AA, Physics HL och Chemistry SL. Generellt är bara frågan hur det fungerar när universitet kräver att man läst många specifika kurser, när IB inte har så många ämnen utan bara 6 stycken.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej! Läs gärna det som Universitets- och högskolerådets webbplats Antagning.se uppger på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate
    På antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framat/sarskild-behorighet ser du bland annat en tabell där du kan se vilka svenska gymnasiala kurser motsvarar de IB-kurserna/ämnena.
    ... och vad gäller HHS, i Stockholm, så är det en icke-statlig högskola, som kan i viss mån skapa egna antagningsregler - så det är bäst att läsa på just deras egen hemsida och ställa frågorna till dem som jobbar på just det lärosäte.

    Studie- och yrkesvägledare