nina
    hej
    jag vill bara fråga om IB-programmet? alltså vad läser man i första året, andra året och tredje året (detaljerad)?
    vad finns det för skillnader mellan IB och NA program? och vilka är nackdelar och fördelar? jag sökte IB-program men jag tänker byta till Natur-program, jag tänker blir plastikkirurg i framtiden.

    1 Svar

    Hej Noella!

    IB står för International Baccalaureate Diploma
    IB är en internationellt erkänd studentexamen som finns på över 2 000 skolor i mer än 125 länder. Det är en universitetsförberedande utbildning där du läser alla ämnen på engelska. Här kommer det en lista på några skolor som du blir behörig till att söka efter godkänd utbildning på IB i Sverige: Universitet som Oxford, Cambridge, Princeton, Harvard, Heidelberg & Sorbonne.

    Själva IB-utbildningen är tvåårig, men i Sverige omfattar IB tre års studier precis som alla andra gymnasieprogram. Det första året är ett förberedande år under vilket är det svenska gymnasiekurser som läses & sedan följer den tvååriga IB-utbildningen. År 3 har IB slutexamen för de ämnen som eleven valt som examensämnen.

    Du kan läsa mer här: http://www.gymnasieguiden.se/program/IB

    Om du vill bli platikkirurg är det läkarprogrammet du efter gymnasiet ska läsa till.
    Behörighet till Läkarprogrammet är Grundläggande behörighet + särskild behörighet(områdesbehörighet A13) = Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.
    Grundläggande behörighet får du på IB programmet så vida du har godkänt i kurserna.
    Särskild behörighet, dvs kurser i Biologi, Kemi, Fysik och Matte - måste du se till att läsa de rätta kurserna inom IB, se på http://www.vhs.se/Global/SYV/Infomaterial%20faktablad/Faktablad/IB/ib-sve-2014-och-senare.pdf?epslanguage=sv exakt vilka kurser som du behöver få godkända betyg i.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV