Hej A,
    första året läser man "pre-IB" förberedande året. Ämnen på IB väljer man inför år 2. Under förberedande året läser man ämnen ur "svenska" samhällsvet. och naturvet.programmen fast på engelska. Man väljer inte ämnen inför årskurs 1, utan gör det senare... när man redan går på IB.

    Egentligen är IB-programmet 2-årigt, men i Sveirge läser man pre-IB, förberedande året. Detta pga svenska gymnasieprogram är 3-åriga.

    Vänligen
    ANNA

    • A : Tack för svaret! Men vilka ämnen kommer man ha tillgång att välja till på åk 2
    • Anna : Under de två IB-åren väljer eleverna sex kurser enligt IB:s internationella läroplan: tre kurser á150 timmar och tre kurser á 240 timmar. En av kurserna är alltid elevens modersmål. IB har också en kärna med en kurs i kunskapsteori á 100 timmar, ett specialarbete och krav på att genomföra de så kallade "CAS-activities" med fokus på "community service". År 3 har IB slutexamen för de ämnen som eleven valt som examensämnen.