Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    då kan man försöka få godkänt betyg i kursen Idrott och hälsa 1 genom en prövning. Man kan också se om antagningsgruppen på lärosätet där fysioterapeutprogrammet ges skulle acceptera ett Intyg från idrottsföreningen om att personen som söker till fysioterapeutprogrammet är aktiv idrottare inom föreningen (det kan t o m stå i behörighetskraven att en sådan ersättning kan accepteras). Komvux kan också köpa undervisning i Idrott och hälsa 1 från en gymnasieskola men det är sällan som komvux gör det, utan hänvisar till prövningen i stället.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ann-Christine : Kan man göra en prövning på vuxenutbildningen i ämnet idrott och hälsa 1?
    • Milla :

      Ja, det borde man kunna göra. Idrott och hälsa 1 är en kurs som är obligatorisk på alla nationella gymnasieprogram och därför finns det pågående undervisning i den kursen. Enligt skolverket så måste prövningar erbjudas i alla pågående kurser. Var prövningar erbjuds är det olika i olika kommuner, t.ex i Göteborg finns Prövningsenhet. Vissa kommuner lägger ut prövningar "på entreprenad" till privata utbildningsanordnare, men många ggr är det på komvux-webbsidan som man anmäler sig eller så finns det hänvisning (eller borde finnas) ang.var (vilken webbplats) som man hänvisas till vad gäller prövningar. Se om du hittar information på "din kommuns" hemsida om var och hur och när man kan anmäla sig till prövningen. En icke-gymnasieelev får lov att göra prövningar i alla kommuner (behöver inte vara där hen är folkbokförd). Så, man kan leta över hela Sverige men bör tänka på att ska behöva åka till prövningsstället flera gånger så det är opraktiskt att boka prövning väldigt långt från där man bor.