Patrik
    Jag fick IG i en kurs som sedan har kursen blivit borttagen. Alternativet är att jag ska höra av mig till läraren jag hade då och tenta av den, eller kan jag välja en helt annan kurs och läsa den? Påverkar det någon om "byter" ut kursen eller vad man ska säga. Måste ju ha poängen och inte så sugen på att tenta av en helt kurs.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Patrik,
    du uppger inte om du fortfarande läser på gymnasiet eller om du redan har gått klart.

    Om du har gått klart - fick du ett Slutbetyg, ett Samlat betygsdokument, Gymnasieexamen eller Studieintyg? Det är olika regler för innehavare av alla de utbildningsdokument.

    Du skriver att du måste få upp "poängen" - menar du att du har Grundläggande behörighet och Särskild behörighet till den utbildning på eftergymnasial nivå som du vill söka men har får låg Meritvärde i dina betyg? I så fall kanske det är mer fördelaktigt för dig att läsa en MERITKURS i stället - t.ex. Engelska 7, som ger 1,0 extra i Merit.

    Om du har slutat på gymnasiet längre tid tillbaka än ett år, kommer gymnasieskolan troligtvis hänvisa dig till komvux.

    Utan att veta svar på de frågor som jag ställde till dig i mitt "svar" nu, kan jag tyvärr inte hjälpa dig mer.
    Du får välja om du vill svara på de frågorna som jag ställde - för att jag skulle kunna ge dig ett relevant och korrekt svar eller så tar du ditt utbildningsdokument och går till komvux /bokar tid eller går på "öppen mottagning" - för att prata med SYV där/. Du är över 20 år och då är det i första hand komvux som du bör kontakta i fall du vill läsa eller tenta av gymnasiekurser.

    Mvh
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej Patrik, här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-2010-och-framat/ kan du läsa om vad som gäller för dig, som fick ett Slutbetyg år 2010 eller senare.

    Om du har IG kvar i de "rätta kurserna" dvs inte i någon av de kurserna som man måste minst ha G i för att ha Grundläggande behörighet, då behöver du inte läsa någon mer kurs för just Grundläggande behörighet.
    Särskild behörighet är det VÄLDIGT olika vad man behöver - beroende om man vill söka till Veterinär eller till gymnasielärare i Franska & Kemi.

    Bra att veta vilken eftergymnasial utbildning du är intresserad av. Då tittar man på vilken Särskild behörighet som krävs till just den utbildningen och läser just de kurserna - för annars så blir du ändå inte behörig.

    Tips om yrkeshögskoleutbildningar, som du finner på www.yhguiden.se - de har generösa antagningsregler och även obehöriga /formellt sett/ kan komma in - i fall de bedömer att du har förutsättningar att klara av just den utbildningen. Här http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=&Education.rate=&Education.studyform=&Education.range=&Education.range%5B%5D=2015-01-01%3A2015-05-30&Education.length=&Education.available_slots=0 kan du se en lista på över 60 YH utbildningar som startar under våren 2015 (i januari eller senare, start kan vara t.ex. i mitten av mars också).
    Vet ej vilket område du är intresserad av, men se själv på länken ovan - där finns det presentationer av väldigt olika utbildningar: från Hisstekniker, Lokförare, Lönekonsult - till Tandsköterska, Javautvecklare och Massageterapeut. Vill lägga ett gott ord för YHutbildningar - de är mindre kända för sökande än högskoleutbildningar och det är synd för att det finns många som är bra och leder ganska snabbt till spännande jobb. De flesta YH utbildningar är på 2 år men det finns några som är på 1, 5 år, 1 år och även några få som är på en termin heltid eller på två terminer på halvtid.

    Läs på länken till Antagning.se och jämför med vilka kurser du har G respektive IG i. Då kan du se om du redan har Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Uppge vilken utbildning du är intresserad av att söka - så kan vi titta på Särskild behörighet.
    För konkurrens är det bäst att göra Högskoleprovet och det går att träna på gamla prov och det finns även kurser, t.ex. kan finnas på komvux och/eller på studieförbund i HP. All nödvändig info- på HP finns på http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    • : Jag gick ut 2011 och ja, jag fick slutbetyg. Jag gick ut med 6 IG och har läst upp 4 och har bara två kvar nu. Just nu har jag 2250 poäng eller vad nu den längsta gränsen är för att söka vidare. Men när jag ändå håller på och det är långt kvar tills man ska söka så känner jag att det är lika bra att läsa så jag har 2500 poäng. Jag gick idrott men de programmet har lagts ner också.
    • Liselotte : Jag har skrivit ett utökat svar till dig. Lycka till!
    • Anna : Jag skall svara på din kommentar inom kort, men jag behöver veta - läser du på Komvux? Läser du mot Slutbetyg eller mot Gymnasieexamen? Och om du skriver en ny fråga i stället, ser vi snabbare det. Oftast ser vi de nya (obesvarade) frågorna direkt. Mvh Anna